HK Handel vil diskutere ytringsfrihed med Bilka

06. januar 2016  |  HK Handel  |

Den 17-årige ungarbejder i Bilka Næstved, Mohamad Al Jarwerheri, blev presset til at sige op på baggrund af en Facebookdebat. Grotesk forløb, mener HK Handel, der nu vil tale med Bilka om retningslinjerne for medarbejdernes ytringsfrihed.

Bilka har været ude i et regulært mediestormvejr, da virksomheden blev beskyldt for presse en 17-årig ungarbejder til at skrive under på en opsigelse på baggrund af såkaldte kundehenvendelser. Mohamad Al Jarwerheri deltog i en debat om islam i en Facebookgruppe, der hedder ”Ja tak til frihed – nej tak til Islam”, hvilket provokerede en række af gruppens medlemmer, der valgte at kontakte Bilka og klage over, at de havde Mohamad ansat.

Facebookdebatten handlede ikke om Bilka, men om hvorvidt muslimer kan gå ind for demokrati og bo i Danmark. Bilka kaldte Mohamad ind til et møde og pressede ham til at skrive under på en opsigelse.

- Det er virkelig groft, at man kalder en 17-årig ind til den slags møde uden en bisidder, at man presser en ung medarbejder til at sige op, og at man fyrer en medarbejder på baggrund af løse henvendelser fra offentligheden uden at undersøge sagen nærmere. Ingen af delene burde finde sted, siger faglig sekretær i HK Handel, Jeanette Hahnemann.

Sagen er løst men ikke slut

Mohamad_Scanpix

Foto: Sara Gangsted

Bilka holdt et møde med Mohamad tirsdag den 5. januar, hvor man beklagede processen og tilbød genansættelse. Men det er ikke punktum i sagen for HK Handel.

- Vi er glade for, at Mohamad har fået en undskyldning af Bilka, og at de er har fået løst den konkrete sag. Men det slutter ikke her for os, siger faglig sekretær i HK Handel, Jeannette Hahnemann.

Hun vil nu tage kontakt til Bilka og Dansk Supermarked for at få klare retningslinjer for medarbejdernes ytringsfrihed.

- Vi skal have en meget præcis snak med Dansk Supermarked, hvor vi bliver enige om, hvad der er i orden, og hvad der ikke er i orden, så vi ikke står i denne situation igen. Det er vigtigt, at vi får gjort det tydeligt for medarbejderne, hvor grænsen går, så man ved, hvad man skal forholde sig til, siger Jeanette Hahnemann.

- Vi vil også gøre det klart, at medarbejdere i Danmark har en høj grad af ytringsfrihed uden for deres arbejde, og så længe man ikke er direkte illoyal over for sin arbejdsgiver, så kan chefen ikke blande sig i eksempelvis din Facebookdebat. Her regner jeg bestemt med, at Bilka vil være åbne over for en dialog med os, siger Jeanette Hahnemann.

Jura