HK som arbejdsplads var ikke noget for Søren

06. januar 2016  |  Sjælland  |

Søren fik et tilbud som afdelingssekretær i Nakskov, som han ikke kunne sige nej til og blev hængende i næsten 30 år – nu er det tid til at sige farvel.

Foto af Søren Christensen

Det blev til næsten 30 års godt venskab, men også med plads til diskussioner, som der skal være i gode venskaber. Nu skal venskabet nydes på afstand, idet Søren Christensen stoppede i HK Sjælland med udgangen af 2015.

Der står 1948 på dåbsattesten, og så er det ingen skam at stoppe på arbejdsmarkedet. Det gør han så, og ved årsskiftet blev HK Sjælland fortid.

29 år og 4 måneder af hans mere end 50 år på arbejdsmarkedet er givet til HK og HK’erne.
En periode af sit liv, som han kort og godt karakteriserer som uforglemmelige og udfordrende år, og ikke mindst samarbejdet med en masse gode kollegaer og samarbejdspartnere har givet Søren en masse kollegiale netværk.

Et tilbud han ikke kunne sige nej til

Søren lærte kontorfaget på Lolland-Falster Andelssvineslagteri. Forskellige private ansættelser blev i december 1971 overtaget af Arbejdsformidlingen i Maribo. Senere i Nykøbing F., hvor han blev tillidsrepræsentant og senere valgt til APL's bestyrelse.

Efter en kort ansættelse i Snedker-Tømrerforbundets A-kasse returnerede han til AF i Nakskov som souschef.

En tilfældighed – en samtale med et bestyrelsesmedlem i HK Nakskov på en fælles biltur – endte med en jobsamtale, som han nødtvungent havde indvilget i. Jobbet i AF var jo et godt lønnet tjenestemandsjob, så hvorfor skifte. Han kunne dog ikke sige nej, da bestyrelsen blev ved med at sige ja til hans ønsker, så 1. september 1986 stod der HK på visitkortet.

Samme år gik Nakskov Skibsværft konkurs. Ledigheden tordnede op i afdelingen og på Vestlolland. Trods den høje arbejdsløshed steg medlemstallet op gennem 90'erne. I samme årti var der en løbende strukturdebat i HK, hvilket betød færre afdelinger, og sammenlægninger var uundgåelige.

Alligevel var det gode år med en høj faglig bevidsthed, hvor faggrupperne var solidariske med hinanden, og en opdeling af fag på sektorer var det store tema, husker Søren.

Arbejdsgiver

Han skrev kontorchef på sit visitkort ved den første fusion i HK i 90’erne. Afdelingerne i Nakskov, Maribo, Vordingborg og Nykøbing F. blev lagt sammen til HK Storstrøm. Søren blev faglig chef – for en flok ”uregerlige, men fagligt dygtige kollegaer”.

I 2008 kom så den næste fusion. Denne gang til HK Sjælland, og så var Søren i spil igen. Jobbet som faglig chef var prøvet, så i stedet fik han lov at prøve kræfter med et nyoprettet job som teamleder for uddannelse og politisk sekretær.

Det har været gode år, hvor jeg har fået lov til at beskæftige mig med mine to store interesser uddannelse og det politiske arbejde.. Det har været spændende og måske også så spændende, at jeg med mellemrum har forsømt familien. Det skal der rådes bod på nu, lover han sig selv og nævner i samme åndedrag en hel pallette af emner, som kan bidrage til et aktivt seniorliv.

HK-medlemmer

flere nyheder