2015 var et godt år - 2016 bliver endnu bedre!

07. januar 2016  |  HK Service Hovedstaden Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Vi gik ud af 2015 med flere medlemmer end vi begyndte, og det er usædvanligt i en tid, hvor fagforeninger over gennem mange år, har oplevet stor nedgang i antallet af medlemmer.

Nedgangen skyldes både at befolkningen har taget mange af fagforeningens resultater for givet og måske har glemt, hvordan ”Den Danske Model” fungerer, og hvor vigtigt det er for magtbalancen på arbejdsmarkedet, at mange er organiserede. Der udover har demografien givet udfordringer, fordi vi er nået til de små årgange, og mange af de store årgange er på vej på efterløn og pension.

HK Service Hovedstaden har arbejdet organiserende i 5-6 år, og vi har et lille men meget engageret korps af tillidsvalgte og aktivister, som gør lidt ekstra for at forbedre vilkårene og organisere kollegerne. Det virker!

Flere overenskomster
Vi er stolte og glade, fordi der nu er flere medlemmer i foreningen. I 2015 tegnede vi desuden 44 nye overenskomster med arbejdsgivere i Hovedstaden. Overenskomsterne giver meget større sikkerhed for de, som er dækkede, men løfter også niveauet for resten af lønmodtagerne. Sidst men ikke mindst henviser lovgivningen mange steder til overenskomsterne, så både elever og fleksjobbere skal aflønnes efter overenskomsternes bestemmelser.

2016 – Et godt nyt år
Det går godt, men vi hviler ikke, vi arbejder videre. Der er stadig alt for mange, der ikke har taget stilling til et medlemskab af fagforeningen og alt for mange virksomheder, der ikke har tegnet overenskomst. Der er brug for at alle taler med deres kolleger, familie og venner om, hvad det betyder, hvis vi skal sikre det arbejdsmarked, som verden har set på med beundring og misundelse. De faglige kollegaer i HK vil gerne hjælpe, men det er medlemmerne, der kender virkeligheden og ved, hvor vi sammen kan tage fat, så 2016 bliver et godt nyt år.

Organisering

Problemer med login?