Udvidede åbningstider udfordrer butiksansatte

11. januar 2016  |  MidtVest  |

Butikkerne forlænger deres åbningstider. Flere steder bliver dørene slået op om natten. I Holstebro er meningerne delte om en udvidelse af åbningstiden om lørdagen.

Hidtil har detailbutikkerne i centrum af Holstebro haft åbent til kl. 14 om lørdagen, men Holstebro Handelsstandsforening har besluttet, at butikkerne fra påskelørdag skal have åbent til kl. 15. En beslutning, der er delte holdninger om blandt de butiksdrivende.

Giver udfordringer

Handlende på gågaden i Holstebro.

De handlende i Holstebro får fra påskelørdag en time ekstra at gå i butikker i om lørdagen.

- Hvornår vil du handle. Det vil du, når du har fri. Men det er klart, at en udvidelse af åbningstiden ikke gør det nemt for mig at få kvalificerede elever eller uddannet personale. Folk værner om deres weekender.
- Der er stor forskel på at arbejde en time længere om lørdagen end om tirsdagen, for det er i weekenderne, at vennerne har fri, og der i øvrigt er alle mulige aktiviteter, du gerne vil deltage i, lyder det fra Ole Wejlstrup, indehaver af Wejlstrup DIN TØJMAND.
Ole Wejlstrup vil gerne have penge i kassen, men han vil også gerne holde fri.
- Skulle det blive sådan engang i fremtiden, at vi skal holde søndagsåbent, sælger jeg butikken. Det er et arbejde at drive butik ikke en livsstil.
- Vi er tre i butikken i dag, og bliver der søndagsåbent, skal vi stå her hver søndag, for kunderne forventer at møde et personale, som ved, hvordan en habit skal sidde. Vi kan ikke bare tage afløsere ind, siger han.
Ole Wejlstrup tror ikke, at han vil få solgt mere, fordi han holder åbent en time længere om lørdagen.
- Folk har ikke flere penge. Vi flytter bare handlen til andre tidspunkter, mener han.

Nej til sene åbningstider

Bodil Petersen, butiksbestyrer af VERO MODA, Holstebro, har ikke noget imod den udvidede åbningstid om lørdagen.
- Jeg tror, at den udvidede åbningstid giver noget for butikken på sigt. Kunderne udefra kan nå at komme til Holstebro, inden butikkerne lukker om lørdagen. Vi er fire i butikken, og jeg har nævnt det for personalet, og der er ikke nogen, der er kede af det. De vil gerne være her en time ekstra om lørdagen, hvis de får fri eksempelvis fredag.
- Men når vi taler generelt om udvidede åbningstider, skal vi ikke til at have døgnåbent, og vi skal heller ikke til at have åbent om aftenen. Fredag kunne der måske godt lægges en time på, men vi skal ikke til at have åbent til kl. 22 om fredagen eller til kl. 20 de øvrige hverdagsaftener. Så vil det blive svært at finde uddannet personale, og vi må klare os med ungarbejdere, og det ødelægger man butikkerne med, fordi det går ud over servicen, mener hun.

Ændret handelsmønster baggrunden

Michael Ulsted, formand for Holstebro Handelsstandsforening og indehaver af butikken THIELE.

Michael Ulsted, der er formand for Holstebro Handelsstandsforening og indehaver af butikken THIELE, begrunder den udvidede åbningstid om lørdagen med et ændret handelsmønster.

- Beslutningen om at holde åbent en time ekstra om lørdagen er blevet truffet på grund af handelsmønsteret. Vi ser, at folk står senere og senere op om lørdagen, og så vil de gerne ned i byen og have noget at spise og så handle lidt bagefter.
- Vi oplever, at der er et ryk af kunder lige om morgenen om lørdagen, så dør det ud, og så kommer der et nyt ryk lige omkring middagstid, hvilket skaber et voldsomt pres på de ansatte. Ved at udvide åbningstiden tror vi, at presset ved middagstid vil blive knapt så stort og lettere for de ansatte at håndtere, fortæller Michael Ulsted, formand for Holstebro Handelsstandsforening og indehaver af THIELE i Holstebro.
- I 2018 får vi et nyt butikscenter, Enghavecentret, i Holstebro, der kommer til at have åbent til kl. 18 om lørdagen, og også i forhold til konkurrencen med de omkringliggende byer som Herning, Viborg og Aarhus bliver vi nødt til at følge med. Herning Centret har åbent til kl. 16 om lørdagen. Vil vi overleve som detailhandelsby, bliver vi nødt til at følge trit, siger han og fortsætter:
- Ser du generelt på problematikken, synes jeg, at det er en dårlig udvikling, at butikkerne skal holde længere og længere åbent. Jeg tror, at udviklingen vil betyde, at nogle butikker vil få en anden type bemanding end i dag i form af eksempelvis studerende, som kan arbejde på de skæve tider. Og jeg tror ikke, at de udvidede åbningstider giver mere salg. Men vi er nødt til at være der, når kunderne er der, mener Michael Ulsted.

Butiksansatte skal også have et liv

Hos HK MidtVest mærker man, at de butiksansatte er udfordret af de udvidede åbningstider.
- Det kan være en stor udfordring at få familie- og arbejdslivet til at hænge sammen, hvis den ene eller måske begge i parforholdet arbejder i butik, siger Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest.
- De butiksansatte skal også have et liv, og det kan eksempelvis være svært at hente og bringe børn i daginstitution eller deltage i egne eller børns fritidsinteresser. Mange kampe i fodbold, håndbold med mere ligger om eftermiddagen, aftenen eller i weekender. Og vi ser da også butiksansatte, der vælger at kvitte jobbet for at få arbejds- og fritidslivet til at hænge sammen, fortæller hun.
Stadig flere dagligvarebutikker holder dørene åbne, selv om klokken har passeret midnat. Senest har varehuset Bilka One Stop i Fields i København på forsøgsbasis besluttet at holde åbent alle døgnets 24 timer. Også Netto, der lige som Bilka er under Dansk Supermarked, har flittigt åbnet nye døgnbutikker blandt andet i København og Aarhus.
- Det er en udvikling, der giver nye udfordringer og rejser spørgsmål om eksempelvis løn, arbejdstidsregler eller særlige tillæg for natarbejde i forbindelse med de kommende overenskomstforhandlinger, siger Susanne Sommerlund.
Den nuværende overenskomst på området udløber i 2017.
De planlægningsbestemmelser, der i dag gælder inden for butiksområdet, gør, at ansatte kan sige nej til at arbejde mere end to lange aftener om ugen og syv ud af 16 weekender, også selv om butikken holder åbent om natten.

Arbejdsmarked Arbejdstid HK-medlemmer

Kulturelle og andre spændende medlemstilbud

Se HK Medlemsfordele

Følg HK MidtVest på Facebook