Aktiveringer af ledige dykker markant

12. januar 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det seneste år er aktiveringsgraden for dagpengemodtagerne
faldet med omkring en tredjedel. Forsker advarer mod at skære ned på de aktiveringsredskaber, der virker.

Med den beskæftigelsesreform, der trådte i kraft i januar 2015, havde et bredt politisk flertal intentioner om, at det skulle være slut med at spilde arbejdsløses tid og skatteydernes penge på spaghettitårne, pipfuglekurser og andre former for gakket aktivering.

Nu viser det sig imidlertid, at der også er skruet gevaldigt ned for aktiveringsformer som uddannelse, privat løntilskud og virksomhedspraktik, der kan hjælpe de ledige i job. Det viser en ny analyse fra LO (Linket virker ikke pr. 7. juni 2018). Mellem 2014 og 2015 er aktiveringsgraden for ledige på dagpenge faldet fra 16,2 procent til 11,9 procent.

Det største fald er ifølge LO’s analyse sket inden for offentligt løntilskud og jobrotation, hvor omfanget er omtrent halveret, mens vejledning og opkvalificering er faldet med godt en tredjedel. Men også inden for privat løntilskud og ordinær uddannelse er der sket et fald på knap 20 procent.

Usmart at skære

Ifølge arbejdsmarkedsforsker Thomas Bredgaard fra Aalborg Universitet var meningen med beskæftigelsesreformen, at man i højere grad skulle bruge ressourcer på den såkaldt virksomhedsrettede aktivering - det vil sige privat løntilskud og virksomhedspraktik og også i nogen grad ordinær uddannelse.

Det er nemlig ifølge arbejdsmarkedsforskeren de aktiveringsredskaber, der har en dokumenteret positiv beskæftigelseseffekt.

- Det er usmart at skære ned på de former for aktivering, som vi har evidens for, der virker. Man risikerer en situation, hvor nogen personer, som kunne have fordel af aktiveringstilbud, ikke får muligheden. Og det vil være uhensigtsmæssigt, siger Thomas Bredgaard til Altinget.dk.

Social og beskæftigelse

Problemer med login?