DL: Uvidenhed er største trussel mod lægesekretærerne

12. januar 2016  |  HK Kommunal  |  DL  |

Formand Soile Friis skyder med skarpt i interview hos Ugeskrift for Læger, hvor hun blandt andet bliver spurgt til, om lægesekretærer ikke bliver overflødige på grund af den teknologiske udvikling.

- Ja, vi er truet, men det er uvidenhed hos beslutningstagerne, der blandt andet er årsag til det.

Så klart lyder det fra formanden for DL, Soile Friis, i en stor artikel hos Ugeskrift for Læger. Her tager magasinet fat på det faktum, at der siden 2001 er kommet 17,5 procent flere lægesekretærer. Men samtidig er kommet 42 procent flere læger i regionerne. Og at udviklingen for lægesekretærer ser ud til at begynde at gå den modsatte vej. Nemlig tilbage.

- Det, jeg hører fra mine medlemmer, er, at der er en trend, der går ud på at skære ned på lægesekretærerne, og det bekræfter de seneste tal også. Men det er ikke en fornuftig tankegang, for der kommer flere klinisk-administrative opgaver til – med pakkeforløb, garantier, komprimerede patientforløb mv. Dertil kommer kravene til registrering og dokumentation, og her tænker mange hospitaler, at det kan læger og sygeplejersker lige gøre. Men er det smart tænkt? Skal vi ikke diskutere, om det er det, de skal bruge deres tid på?, siger hun til Ugeskriftet.dk.

Vi skal gøre det vi er bedst til

Soile Friis bliver i artiklen bakket op af formanden for Yngre Læger, Camilla Rathcke, der også oplever, at der bliver mindre tid til patienterne.

- Der er nogle fordele ved, at man kan se, hvilken fagperson der har f.eks. bestilt en billeddiagnostisk undersøgelse. Men det kan man også se i journalen. På den anden side er det ikke hensigtsmæssigt, at der er blevet lagt så mange opgaver over på lægerne, som i virkeligheden burde varetages af lægesekretærer. De er hurtigere til det, og vi bruger uforholdsmæssigt meget mere tid på det i dag, end vi gjorde for 10-15 år siden. Der er en række administrative opgaver, registreringer og dokumentation, som det er hurtigere og billigere, at lægesekretærer udfører, siger Camilla Rathcke.

Derfor opfordrer Soile Friis i artiklen læger, sygeplejersker og sygehusledelserne til at få så mange administrative opgaver over til lægesekretærerne som muligt.

- Det er det eneste rigtige ud fra et kvalitetsperspektiv – at hver faggruppe gør det, den er bedst til. Lægerne og sygeplejerskerne skal ikke bruge så meget tid på administration; det er ikke det, de er uddannede til – det er patientbehandling – vi er til gengæld uddannede til det, siger hun.

Læs hele artiklen - inklusiv flere citater fra Soile Friis - på Ugeskriftet.dk

vil du blive klogere på dit fag? Så læs DL Magasinet!

Læs DL Magasinet

vil du blive klogere på dit fag? Så læs DL Magasinet!

Læs DL Magasinet