2016 bliver online året

13. januar 2016  |  Samdata  |

2016 bliver året hvor SAMDATA\HK satser på online kurser med et klart fokus på at inspirere, hjælpe og forberede vores medlemmer til at komme i gang med efteruddannelse.

”Man skal lade sig forstyrre af fakta” har en klog person engang sagt. Derfor kommer kursusudbuddet fra SAMDATA\HK også til at se meget anderledes ud, blive præsenteret på en anden måde og til at være næsten udelukkende online.

• Fakta 1
En undersøgelse i 2015 har vist at kun 7% SAMDATA\HK medlemmer bruger det offentlige efter/videreuddannelses tilbud. Derfor vil vores kurser fremover, i videst mulig omfang, være relateret til akademieuddannelserne i webudvikling, softwareudvikling og systemadministration – Diplomuddannelserne i web og softwareudvikling og andre ECTS baserede eftervidereuddannelser relevante for IT folkene i SAMDATA\HK. Når vi fremover beskriver kurserne, kan man se hvilket fag på akademi- eller diplomuddannelserne som kurset relatere sig til.

Forhåbentlig vil det medføre at flere får øjnene op for at tage fag eller hele uddannelser på akademi eller diplomniveau, og samtidigt kan man teste sine evner af hos os, og træne inden man starter på faget eller skal til eksamen.

• Fakta 2
Vi har haft et dalende deltagerantal på vores eftermiddags/aften kurser, samtidigt viste en undersøgelse fra 2015 at langt de fleste af vores medlemmer fandt deres efteruddannelse på nettet. Derfor laver vi langt det meste i 2016 som videobaserede kurser, men ligger dog opsamlingsaftner ind, hvor man kan møde og stille spørgsmål til undervisere.

Der er dukket en del faglige netværk op i SAMDATA\HK regi, lige nu primært i hovedstaden, baseret på jobroller på arbejdspladsen. Vi er overbeviste om at faglige netværk, er noget af det eneste der kan vinde kampen om vores dyrbare fritid i hverdagen, så vi vil understøtte alle ildsjæle der ønsker at skabe faglige netværk.

• Fakta 3
11% af vores medlemmer tog i 2015 en certificering som led i deres efteruddannelse. Vi laver derfor den samme tilgang som til efter/videreuddannelse i forhold til certificeringer. Vi vil udbyde online kurser, der relaterer sig til relevante konkrete certificeringskurser, og som kan hjælpe en til at klare sig igennem et kursus. Vi har ikke økonomi til at udbyde certificeringskurser selv, det har mange medlemmer efterspurgt, så vi ligger vores fokus et andet men ligeså relevant sted.

Danmarks statistik har netop lavet en liste over de jobroller som har været sværest for virksomhederne at besætte. 3 pladsen var IT projektleder. Derfor vil vi tænke os rigtigt godt om, hvordan vi hjælpe vores medlemmer der skal i gang med Prince2, ILTI eller andre projektlederuddannelse.

Input
Hvis du læser dette og har gode ideer, input eller kommentarer, så send os gerne en mail, selvom vi gør tingene fakta baseret og opererer efter en strategi, har vi brug for input til vores eksekvering, så du skal være mere end velkommen til at give lyd fra dig.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK