Udflyttere beholder københavner-løn

13. januar 2016  |  HK Stat  |

En ny aftale sikrer, at statsansatte, der flytter med arbejdspladsen som led i regeringens store plan, bevarer deres hidtidige løn. For en typisk HK’er er forskellen på lønnen i København og i provinsen omkring 900 kroner om måneden.

Et af HK Stats krav til en tryghedsaftale, der skal være med til at få regeringens flytning af 3.900 statsjob til at fungere for de ansatte, er netop blevet indfriet.

Fra 1. januar er statsansatte, der flytter med deres arbejdsplads fra hovedstadsområdet til provinsen sikret, at de ikke går ned i løn. For en typisk HK’er i løngruppe 2, sats 2 betyder aftalen, at de ikke kommer til at gå 892 kroner ned i løn om måneden.

Rent teknisk sker der det, at den udflyttede medarbejder får et pensionsgivende tillæg, der udligner forskellen på provinssatsen og hovedstadssatsen for basislønnen.

- Jeg er ganske godt tilfreds. Aftalen sikrer, at de, som flytter med deres arbejdsplads som led i regeringens plan Bedre balance, ikke kommer til at opleve nogen umiddelbar lønnedgang. Og det er meget positivt, at tillægget er pensionsgivende, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

Det er CFU, forhandlingsfællesskabet for alle statens ansatte, som har indgået aftalen med Finansministeriets Moderniseringsstyrelse. Rita Bundgaard og HK Stat har længe presset på for at få afklaret de økonomiske og andre vilkår for både dem, der flytter med og dem, der må blive tilbage og prøve at finde sig et andet arbejde i hovedstadsområdet.

Garantien for ikke at gå ned i løn er en vigtig imødekommelse, mener Rita Bundgaard. Men træerne vokser ikke ind i himlen, slår hun fast. For i takt med, at lønniveauet på den nye arbejdsplads stiger, bliver det særlige udligningstillæg skåret ned, indtil det er på niveau med provinslønnen. Derfor vil den tilflyttede medarbejder ikke stige i løn i en periode, mens kollegerne kan se højere beløb på deres lønsedler i e-boks.

- Jeg havde gerne set, at der kun blev modregnet i lokale lønstigninger og ikke i de generelle stigninger, vi aftaler ved overenskomstforhandlingerne, siger HK Stats formand.

Se aftalen om udligningstillæg PDF

Udflytning