Samarbejde skal genoprette tilliden på SOSU Nord

14. januar 2016  |  Nordjylland  |

Faglige organisationer og SOSU Nords bestyrelse er enedes om tiltag, der skal forbedre forholdet mellem ledelse og ansatte.

Problemer i samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere på SOSU Nord har den seneste tid medført intern uro på uddannelsesinstitutionen. Men det skal være slut nu.

Medarbejdernes faglige organisationer og SOSU Nords bestyrelse er blevet enige om at genoprette det gode samarbejde og forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

På et møde er organisationerne, ledelsen og bestyrelsen enedes om, at bestyrelsen nu udarbejder et udkast til en handlingsplan for at genoprette det psykiske arbejdsmiljø. Desuden er der gensidig forståelse for, at der skal ske en hurtig proces for at forbedre samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere. Formålet er at genoprette tilliden mellem parterne på SOSU Nord.

- Vi har en klar forventning om, at samarbejde og arbejdsmiljø forbedres, siger formand for HK Stat Nordjylland Mette Lyndgaard Pedersen på vegne af medarbejdernes organisationer: Danmarks Lærerforening, Aalborg Lærerforening, Dansk Sygeplejeråd kreds Nordjylland, SL Nordjylland, Dansk Socialrådgiverforening, Ergoterapeutforeningen, Danske Fysioterapeuter, Bibliotekarforbundet, Kost & ernæringsforbundet region Nordjylland og HK Stat Nordjylland.

- Vi erkender, at der er behov for en konstruktiv løsning på problemerne og ser derfor frem til et tæt samarbejde og hyppige møder med bestyrelsen for at følge op på processen, siger Mette Lyndgaard Pedersen.

Hos SOSU Nord hilses det intensiverede samarbejde velkommen og både bestyrelse og ledelse har taget arbejdstøjet på.

- Alle danske erhvervsskoler har de seneste år været gennem flere meget store og krævende forandringsprocesser og reformer, forklarer bestyrelsesformand Lasse Breddam fra SOSU Nord.

Han henviser til konflikten om lærernes arbejdstid og overenskomst i 2013, hvor underviserne blev lockoutet, implementering af nye arbejdstidsregler og reformen af erhvervsuddannelserne. SOSU Nord har desuden fusioneret tre afdelinger i det nye campus i Aalborg.

- Vi anerkender, at det har slidt hårdt på alle og er derfor meget indstillede på at intensivere samarbejdet med organisationerne om at skabe et nyt fælles fodslag. Vi skal have styrket samarbejdskulturen og arbejdsmiljøet til gavn for både ansatte og elever, siger Lasse Breddam.