Hjælp til flytteramte i 12. time

15. januar 2016  |  HK Stat  |

Hjælp til at finde nyt job. Ret til flyttegodtgørelse også efter en tid som pendler. Og mulighed for bonus til dem, der bliver, indtil arbejdspladsen flytter. Regeringen vil nu tage hånd om de statsansatte, hvis arbejdspladser skal flyttes ud af København. På tide, siger HK Stats formand.

Tre en halv måned efter lanceringen af den omfattende plan om at flytte 3.900 statsjob ud af København fortæller regeringen nu, hvordan den konkret vil tage hånd om både udflyttere og dem, der bliver tilbage uden job.

Allerede onsdag den 13. januar indgik Moderniseringsstyrelsen en aftale med de statsansattes forhandlingsfællesskab, CFU, som sikrer udflyttere fra København mod at gå ned i løn, hvis deres arbejdsplads flytter til et område med den lavere provinssats.

Udflyttere beholder københavner-løn

Nu lover regeringen desuden, at udflyttere, der først efter at have pendlet til jobbet en tid beslutter sig for at rykke teltpælene op og flytte med arbejdet, stadig kan få flyttegodtgørelse.

Bonus for at blive til lukketid

Samtidig vil regeringen give en fastholdelsesbonus til medarbejdere, der ikke flytter med, men bliver og passer jobbet, indtil arbejdspladsen flytter. Bonussen er beregnet på nøglemedarbejdere, som er særligt vigtige for arbejdspladsen at beholde længst muligt frem mod flyttedagen. Baggrunden for at indføre en bonus er, at mange medarbejdere allerede har forladt nogle af de arbejdspladser, der skal flytte ud.

Regeringen går også i dialog med CFU om, hvordan man kan gøre det lettere at besætte de mange stillinger, der opstår, når arbejdspladser flytter ud.

Og til hver af dem, der ikke flytter med og derfor bliver fyret, vil regeringen betale 15.000 kroner til rådgivning, hjælp til skrivning af ansøgninger og rådgivning om karriere og kompetence. Den ordning er CFU ikke involveret i.

15.000 til outplacement rækker ikke

HK Stat har, siden Bedre balance – regeringens store udflytningsplan – blev kendt i efteråret, krævet fælles regler om blandt andet løngaranti, flyttegodtgørelse og hjælp til dem, der mister jobbet. Derfor er formand Rita Bundgaard glad for, at regeringen nu rykker.

- Jeg glæder mig over, at regeringen endelig erkender, hvor vigtigt det er at have centrale aftaler om vilkårene for medarbejderne. Men det har taget lang tid at nå hertil. For lang tid, siger hun. Samtidig mener hun ikke, at de 15.000 kroner, regeringen vil sætte af til at hjælpe dem, der mister jobbet ved udflytningen, er nok.

- 15.000 kroner til outplacementforløb rækker ikke. Regeringen undervurderer, hvad folk har brug for. Almindelige kurser i jobsøgning og hvad dertil hører tilbyder vi allerede vores medlemmer i de faglige organisationer. Men HK’ere, der mister jobbet efter måske mange års ansættelse, har brug for andet og mere end at lære at skrive ansøgninger. Mange har brug for et længere outplacementforløb, hvor de får hjælp til at nyorientere sig. Og den slags får man næppe for 15.000, lyder kritikken fra Rita Bundgaard.

Pressemeddelelsen om regeringens nye tiltag for de flytteramte statsansatte kommer en uge før, at finansminister Claus Hjort Frederiksen den 22. januar skal i samråd og svare på spørgsmål om udflytningsplanerne. Blandt andet skal finansministeren gøre rede for, om de afsatte 400 mio kroner på finansloven for 2016 er nok til at dække omkostningerne ved udflytningen. Han skal også svare på, om ’regeringen vil imødekomme fagforbunds ønsker om centrale løsninger for at understøtte den lokale proces: Muligheder for jobskifte, flyttegodtgørelse, udflytningstillæg, fastholdelsesordninger og outplacement.’

Tilfreds finansminister

I forbindelse med offentliggørelsen af de fælles regler om flyttegodtgørelse, outplacement m.fl. sagde finansminister Claus Hjort Frederiksen om regeringens hensigter:

- Regeringen lægger stor vægt på, at både arbejdspladser og medarbejdere kommer godt igennem de forandringer, de står over for. Det er naturligt, at så omfattende en flytning af arbejdspladser giver anledning til forskellige overvejelser og spørgsmål, der skal afklares. Jeg er derfor tilfreds med, at der nu er skabt klarhed over en række af de spørgsmål, som medarbejderne, der skal flytte med deres arbejdsplads, har haft.

Se pressemeddelelsen fra Moderniseringsstyrelsen

Udflytning

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK