Faglige netværk styrker dialogen og handlekraften

19. januar 2016  |  Sjælland  |

De faglige netværk kan ikke undværes. De er en vigtig kilde til viden om livet på arbejdspladserne og leverer samtidig inspiration til sektorbestyrelsens arbejde.

Billede af netværk mellem mennesker

- Vi slår ørerne ud og lytter, men orienterer samtidig fra bestyrelsen, forklarer Per Sander, medlem af HK Kommunal Sjællands sektorbestyrelse.

- På møderne sker det, at vi som bestyrelse får kendskab til konflikter og/eller udfordringer på arbejdspladserne, som vi bør tage os af. For eksempel at et belastet arbejdsmiljø er et generelt problem, og så kan vi i bestyrelsen løfte sagen op på et politisk niveau.

- Uden de faglige netværk ville vi i værste fald ikke kende problemets omfang eller først meget sent reagere på det. Og den slags har en tendens til at vokse, jo længere tid der går.

De faglige netværk er også en gevinst på en anden måde.
Overenskomsten fra 2013 skabte kompetencefondene. Arbejdsgiverne kan få tilskud på op til 25.000 kr. om året pr. medarbejder, der går i gang med et kompetenceudviklende kursus, som udløser ECTS-point.

Det viste sig imidlertid, at der inden for et enkelt fagområde, teknik og miljø, ikke fandtes kurser, som udløser ECTS-point. Til gengæld havde KL et relevant tilbud. Via det faglige netværk og COK, Center for Offentlig Kompetenceudvikling, blev tilbuddet fra KL opgraderet og udløser nu ECTS-points, så medarbejderne på teknik- og miljøområdet også kan blive kompetenceudviklet via kompetencefondene.

Også et værktøj

Et andet værktøj, som sektorbestyrelsen bruger i dialogen med medlemmerne, er konferencer.

1-2 konferencer årligt for tillidsrepræsentanter. De bliver til med inspiration fra TR’er og faglige netværk, men organiseres rent praktisk af en arbejdsgruppe, nedsat af sektorbestyrelsen.

Der er typisk en forberedelse på 8-9 måneder med konferencerne, som er en blanding af orientering og debat om aktuelle emner.

- Konferencerne bruges lige så meget til at lytte. Også her sker det jævnligt, at vi som bestyrelse bliver gjort opmærksomme på en problematik, vi efterfølgende undersøger nærmere, fx ved at invitere tillidsrepræsentanter til møde med os.

- Det handler jo om, at vi som fagforening skal være med til at sikre vores medlemmer et godt arbejdsmiljø og en god trivsel på arbejdspladserne ved at være med til at sikre, at overenskomster og lovgivning bliver overholdt, understreger Per.

Kommunal generalforsamling sjælland Netværk