Flytteplaner koster millioner i gyldne håndtryk til chefer

20. januar 2016  |  HK Stat  |

Socialstyrelsen har afsat 2,6 millioner kroner til fratrædelsesgodtgørelse til ansatte, der ikke vil flytte med til Odense. En vicedirektør får 1 million skattekroner i afsked.

Ombygning, it, flyttebiler, nye møbler. Der er mange udgifter ved at flytte en arbejdsplads, men det er også dyrt i personaleomkostninger. Det viser en aktindsigt, HK Stat har fået i en række styrelsers såkaldte implementeringsplaner.

Den 7. januar havde alle ministerier frist for at melde deres planer for flytning af statslige arbejdspladser ind til Moderniseringsstyrelsen (Finansministeriet).

Vil ikke med til Odense

En af arbejdspladserne er Socialstyrelsen, der skal flytte 205 årsværk fra København til Odense. Og yderligere omkring 10 fra Aalborg, Esbjerg og Aabenraa, der også skal skifte arbejdssted til Odense. Men medarbejderne vil ikke flytte med.

I sin indberetning til Moderniseringsstyrelsen skriver Socialstyrelsens ledelse, at:

'Der forventes ikke at være medarbejdere, som ønsker at flytte til en bopæl i Odense. Vurderingen er, at medarbejdere, som ønsker at fortsætte i Socialstyrelsen vil pendle.'

Derfor har styrelsen afsat 2,6 millioner kroner til fratrædelse for ansatte, der ikke vil flytte og ikke vil fortsætte i jobbet ved at pendle. De fordeler sig på 2,5 millioner til chefer og 100.000 til medarbejdere, fremgår det af dokumenterne, som Social- og Indenrigsministeriet har sendt til Finansministeriet:

• 'Det er antaget, at der skal udbetales fratrædelsesgodtgørelse til 1 vicedirektør (50 pct. af berørte vicedirektører), på ca. 1,0 mio. kr. De samlede omkostning estimeres til 1,0 mio. kr.'
  • 'Det er antaget, at der skal udbetales fratrædelsesgodtgørelse til 5 kontorchefer (ca. halvdelen af de berorte kontorchefer), på i gennemsnit 0,3 mio. kr. hver. De samlede omkostninger estimeres til 1,5 mio. kr.'
  • 'Det er antaget, at der skal udbetales fratrædelsesgodtgørelse til 3 medarbejdere (ca.10 pct. af berørte medarbejdere, med krav på fratrædelsesgodtgørelse), på 35.000 kr. (gennemsnitlig månedsløn). De samlede omkostninger estimeres til 0,1 mio. kr.'

Samlet regning på 27 millioner

Socialstyrelsen er i gang med at konstituere sig med en ny direktion, og derfor vil den vente med at flytte til slutningen af 2017, fremgår det af indberetningen til Moderniseringsstyrelsen. Ud af de 205 medarbejdere er 21 ansat på HK-overenskomsten.

Indenrigsministeriet: Små råd må skære ned efter flytning

Den samlede regning for udflytningen af styrelsen lyder i alt på 27,2 millioner kroner over de næste 3 år. Udover ovennævnte skal de penge blandt andet gå til rekruttering af nye medarbejdere, dobbelt husleje i København og Odense, flytning og fornyelse af inventar samt et såkaldt fastholdelsesinitiativ på 1,5 millioner kroner, som 'tilbydes særligt udvalgte og vigtige medarbejdere som en loyalitetsbonus.'

Om flytningen af Socialstyrelsen

De 205 berørte medarbejdere fordeler sig således:

12 i chefgruppen
92 AC-fuldmægtige
21 HK'ere
25 socialpædagoger og socialrådgivere
31 special- og chefkonsulenter
4 elever m.v.
20 studentermedhjælpere

Flytningen ventes påbegyndt 1. oktober 2016 og afsluttet 1. december 2017

Socialstyrelsens opgave er at 'bidrage til en vidensbaseret socialpolitik, der medvirker til en effektiv social indsats til gavn for borgerne. Det sker gennem tværgående arbejde med rådgivning, projekt- og implementeringarbejde. Vi skal gøre viden til gavn,' hedder det i styrelsens mission.

Udflytning