Indenrigsministeriet: Små råd må skære ned efter flytning

20. januar 2016  |  HK Stat  |

De små råd har svært ved at rumme prisen for at flytte, konkluderer Social- og Indenrigsministeriet i en indberetning til Moderniseringsstyrelsen, som HK Stat har fået aktindsigt i.

Socialstyrelsen: 205 til Odense. Ankestyrelsen: 52 til Aalborg. Børnerådet 19 til Billund. Rådet for Socialt Udsatte 7 til Rønne. Sådan ser flytteregnskabet ud for de arbejdspladser under Social- og Indenrigsministeriet, der skal flytte som en del af regeringens plan for at flytte 3.899 statslige job.

Især Børnerådet og Rådet for Socialt Udsatte vil blive ramt af de mange ekstra omkostninger til flytning og indretning, konstaterer Social- og Indenrigsministeriet.

Sekretariaterne vil være nødt til at skære ned på andre aktiviteter, herunder evt. også mindske bemandingen.
Social- og Indenrigsministeriet

’De største udfordringer ligger i de to råd, som givet deres størrelse har svært ved at rumme meromkostninger som følge af flytningen inden for deres nuværende finanslovsbevilling’, står der i indberetningen.

Sekretariaterne nødt til at skære ned

I indberetningen af de såkaldte implementeringsplaner til Moderniseringsstyrelsen, konstaterer ministeriet blandt andet:

’Ud over de direkte omkostninger som følge af flytningen har begge råd anført, at de forventer relativt høje meromkostninger til transport efter flytningen er gennemført, da mange af deres samarbejdsparter er placeret l hovedstadsområdet. Med udgangspunkt i mødeaktiviteten i de to råd i 2015, og efter der er taget højde for brugen af videokonference til udvalgte møder, estimerer Rådet for Socialt Udsatte en meromkostning til transport på 330.000 kr. årligt. Tilsvarende har Børnerådet estimeret en Meromkostning på 590.000 kr. årligt.’

Og det fremgår endvidere:

’Disse indirekte omkostninger vil betyde, at sekretariaterne vil være nødt til at skære ned på andre aktiviteter, herunder evt. også mindske bemandingen. Dertil bemærkes, at Rådet for Socialt Udsatte yderligere står over for en bevillingsnedgang på 2,1 mio. kr. fra 2016 til 2017.’

Flytteplaner koster millioner i gyldne håndtryk til chefer

Flytninger koster Social- og Indenrigsministeriet 41 millioner

Social- og Indenrigsministeriets samlede omkostningerne til flytning i perioden 2015-2018 skønnes at være 40,7 millioner kroner.
Det er endnu uklart, præcis hvad og hvor meget ministerierne kan få dækket fra flyttepuljen med 400 millioner kroner, der er afsat på finansloven i 2016, men Social- og Indenrigsministeriet håber at kunne få dækket udgifterne i 2017 i den kommende finanslov, skriver ministeriet.

Institutioner skal selv dække personalerelaterede omkostninger

’Finansministeriet har tidligere tilkendegivet, at de 400 mio. kr. primært skal dække omkostninger til flytning og etablering på de nye lokaliteter samt evt. dobbelt husleje i 2016. Flytteomkostningerne kan deles op i to -dels flytning og etablering af arbejdssted på ny lokation, dels flyttegodtgørelse til medarbejdere, som ønsker at flytte til området i tilknytning til det kommende arbejdssted. (…)

Personalerelalerede omkostninger i øvrigt samt omkostninger til personalepolitiske tiltag på samlet 23 mio. kr. i perioden 2015-2018 afholdes som udgangspunkt indenfor rammerne af institutionernes økonomi, heraf vedrører 8,3 mio. kr. omkostninger i 2016.

Det er dog vurderingen, at der kan være behov for forbrug af opsparing på ministerområdet, hvilket vil kræve dispensation fra Finansministeriet, i det omfang omkostningerne ikke kan rummes indenfor det eksisterende udgiftsloft.’

Kilde: aktindsigt fra Finansministeriet/Moderniseringsstyrelsen i Social- og Indenrigsministeriets indberetning

Udflytning