Samarbejde skal holde fokus på kerneopgaven

20. januar 2016  |  HK Kommunal  |

Omstruktureringer på arbejdspladsen kan skabe stress, frygt for forflyttelser og generelt et trykket arbejdsmiljø. Hvis tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og ledelse finder sammen om den fælles opgaver, kan de sammen skabe en bedre arbejdsplads.

Det skal være slut med stress, ubehag, konflikter og fnidder på arbejdspladsen. I forbindelse med kongressen 2016 har HK Kommunal besluttet, at sætte fokus på det psykiske arbejdsmiljø. HK Kommunal ønsker at skabe en ny tilgang til arbejdet med arbejdsmiljøet. Samarbejdet mellem tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og ledelsen skal styrkes. Der skal mere fokus på fællesskabet frem for den individuelle medarbejder.

Tema om Det Gode Arbejdsliv på HK Kommunal Kongres 2016

Læs alt om temaet her

Hans Hvenegaard, der er direktør, arbejdsmiljørådgiver og arbejdslivsforsker i Teamarbejdsliv forklarer, at vi skal blive bedre til at understøtte relationerne.

- De tillidsvalgte er netop gode til at understøtte relationer mellem medarbejdere. Man behøver ikke at elske hinanden, men man skal kunne samarbejde på et professionelt plan alligevel, og man skal kunne samarbejde på tværs af faggrupper. Der hvor samarbejdet mellem tillidsvalgte og ledelsen bliver rigtig frugtbart, er når de kan sætte sig ned og sige: Her er en fælles opgave, hvordan kan vi løse den? Ved at sætte fokus på den fælles opgave, varetager man også sine egne interesser. Og hvis det lykkes, får man en bedre arbejdsplads, siger Hans Hvenegaard.

HK’ere er dårlige til at anerkende hinanden

HK Kommunal har foretaget en rundspørge blandt 2828 repræsentative medlemmer, der viser, at 77,9 procent er meget tilfredse eller tilfredse med deres job som helhed. Samtidig er medlemmerne meget engagerede i deres arbejde.

Undersøgelsen peger også på nogle alvorlige problemstillinger: 40 procent føler sig i høj eller nogen grad stresset i hverdagen, mens 7 procent har været sygemeldt med stress. I forhold til andre faggrupper, er HK Kommunals medlemmer markant mere bekymrede for at bliver forflyttet.

Det viser en sammenligning med undersøgelse fra 2014 lavet af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). Samtidig er det kun 67,8 procent, der synes, at de anerkender og bliver anerkendt af deres kolleger. Det ligger også markant under landsgennemsnittet på 75,7 procent.

Vigtigt at bevare fokus på opgaveløsningen

En del af forklaringen kan være de mange omstruktureringer, der sker på kommunale og regionale arbejdspladser.

Hans Hvenegaard forklarer, at jo mere man bliver presset fra oven, jo dårligere bliver arbejdspladsen.

- Jo flere omstruktureringer og jo mere travlt, man har – jo mere flytter det mentale fokus sig. Grupper går i spåner, og medarbejderne glemmer simpelthen, hvad de er der for. Det kendetegner HK’erne, at de går op i deres opgaver og gerne vil levere en god kvalitet. De er stolte af deres arbejde, fordi de er med til ”at skabe Danmark”. Når betingelserne er dårlige, bliver fokus flyttet fra kerneopgaven over på smerten - det vil sige, at folk får stress eller andet ubehag. Og så er det, der opstår konflikter, fnidder og dårlig stemning, forklarer Hans Hvenegaard.

Det er vigtigt, at man bevarer fokus på opgaveløsningen, fordi det netop er det, der engagerer folk. Det er i kerneopgaven, engagementet og energien ligger. Et godt samarbejde mellem tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter kan understøtte dette fokus.

Hans Hvenegaard understreger dog, at det er vigtigt, at de tillidsvalgte tør tage beslutninger her og nu, og at de stoler på deres egen dømmekraft.

Hvis samarbejdet lykkes gør alle parter hinanden bedre til hver deres opgave, samtidig med at det psykiske arbejdsmiljø forbedres, forklarer han.

Kongres 2016 Arbejdsmiljø Stress Konflikter

HK Kommunal kongres 2016
tema om det gode arbejdsliv. 31. januar til 2. februar på Comwell i kolding

HK Kommunal Kongres 2016

hold dig
opdateret om
kongres 2016

Læs flere nyheder

hold dig
opdateret om
kongres 2016

Læs flere nyheder

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK