Tillidsrepræsentant hos IBIS, Majbritt Steffensen

20. januar 2016  |  HK Service Hovedstaden

HK Service sætter fokus på tillidsrepræsentantens uvurderlige rolle på arbejdspladsen. Derfor præsenterer vi igen en af de tillidsvalgte. Hvem ved, måske bliver du selv inspireret til at stille op…

Majbritt Steffensen startede hos Ibis i 1994, og er i dag HR konsulent på kontoret ved Rådhuspladsen i København. Ibis har til huse i beskedne lokaler, der bærer præg af, at man hellere bruger de indsamlede midler på støttearbejde end på nye designermøbler.

To kasketter
Majbritt har været tillidsrepræsentant siden 2002. Først var hun suppleant, og hun meldte sig, fordi hun ynder at have indflydelse og være en stemme for kollegaerne. Majbritt mener ikke, det er problematisk at have to kasketter på, selvom hun både er HR konsulent og tillidsrepræsentant.

-  Det er en livsstil at arbejde hos Ibis. Ibis arbejder for demokrati og organisering ligesom fagforeningen. At arbejde i en humanitær organisation kan byde på udfordringer, fordi det er meget praksisnært, når der er valg og regeringsskifte. For eksempel resulterede det sidste folketingsvalg i et skifte til blå blok, og det medførte, at der skulle opsiges 14 kollegaer på grund af den nye finanslov. Det er en af de situationer, hvor det gør mest ondt at være tillidsrepræsentant, men også et af de steder, hvor vi har kunne mærke vores indflydelse og ledelsens lydhørhed over for de ansatte og vores ønsker. Vi har gennemført en meget sober opsigelsesproces, og har fået ros af såvel de ansatte som de tilbageblevne, for måden opsigelserne fandt sted på. Lige efter opsigelserne kom Henning Jørgensen fra HK ud og delte sin viden om efteruddannelse og det aktuelle arbejdsmarked med de opsagte. Samarbejdet med HK og vores faglige konsulent Ilse Hansen er rigtig godt, og i min tid som tillidsrepræsentant har vi også opnået gode resultater. Vi har for eksempel forhandlet barns 2. sygedag og syvende ferieuge i stedet for mere i løn.

Tillidsrepræsentanten på efteruddannelse
Udvikling og fornyelse er vigtigt for Majbritt, og hun har derfor altid prioriteret efteruddannelse højt. Hun har blandt andet været på HK’s kursus ”Innovativ Fremtid”, akademiuddannelser og fornyligt HK’s Organiserkursus ”Arbejdspladsen i Centrum”.

- Efter 13 år som tillidsrepræsentant har det været en stor oplevelse at være med på organiserkursus i HK Service.

- Det kursus bør alle komme på. Både nyvalgte og erfarne. Jeg fulgtes med min TR-suppleant Ineta, og det har været meget inspirerende at gøre det sammen. Nogle af de ideer vi fik efter organiseringskurset var at gå mere direkte til nye og gamle kolleger og spørge ind til deres forhold til fagforeningen. Vi har altid talt med medlemmerne inden overenskomstforhandlinger, men nu har vi fået endnu flere redskaber at tage i brug.

”Arbejdspladsen i Centrum” er HK Service’ eget organiseringskursus, som giver inspiration og konkrete værktøjer til tillidsrepræsentanter. Ineta og Majbritt lavede i december et særligt julekort til alle kollegaerne hos IBIS og en folder til nuværende og kommende ansatte, hvor fagforeningen og tillidsrepræsentanten præsenteres.

- Det bedste ved at være tillidsrepræsentant er at være medarbejdernes stemme, fx når der sker omstruktureringer og organiseringsændringer eller opsigelser.

- Hvis man har mod på det, skal man ikke holde sig tilbage, slutter Majbritt Steffensen, inden hun igen kaster sig over sit arbejde.

Tillidsrepræsentant

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK