Alle elever har ret til overenskomstgoder

21. januar 2016  |  HK Privat  |

Alle elever inden for HK’s område er dækket af en overenskomst - også selv om virksomheden, man er ansat ved, ikke har tegnet overenskomst. Det betyder fx, at langt de fleste elever skal have 6. ferieuge, pensionsordning og fritvalgslønkonto.

Det skal der stå i din uddannelsesaftale
Din uddannelsesaftale skal være skriftlig og underskrevet senest den dag, du starter. Aftalen skal være udfyldt på en særlig formular godkendt af undervisningsministeriet. Der kan ikke undervejs laves ændringer i aftalen med mindre, at det relevante Faglige Udvalg har godkendt det og både du og din arbejdsgiver har skrevet under på ændringerne (erhvervsuddannelsesloven §52).

Der skal i din uddannelsesaftale stå, hvilken overenskomst - og eventuelt andre aftaler - du er dækket af under din elevtid (ansættelsesbevisloven, §2).

Elever

Efter tre måneder er din aftale uopsigelig
De første tre måneder af din elevtid er en prøveperiode. Er du evt. på skoleophold i de første tre måneder, tæller de ikke med. Under prøvetiden kan både du og din arbejdsgiver med øjeblikkelig virkning ophæve aftalen.

Efter de tre måneder er aftalen uopsigelig - både for dig og for arbejdsgiveren. Herefter kan aftalen kun ophæves, hvis du eller virksomheden væsentligt misligholder aftalen. Ellers hvis I begge er enige om at ophæve aftalen.

Du er dækket af en overenskomst
Alle elever inden for HK’s område er dækket af en overenskomst - også selv om virksomheden, du er ansat ved, ikke har tegnet overenskomst. Det fremgår af erhvervsuddannelsesloven. Har din virksomhed tegnet overenskomst, er det selvfølgelig den, der gælder. Ellers er du dækket af den overenskomst, som dækker dit uddannelsesområde.

Langt de fleste elever på HK-området har fx ret til pension, fritvalgslønkonto og feriefridage, Uanset at man sidder på en virksomhed, som ikke har tegnet overenskomst - og hvor ens kolleger altså dermed måske ikke har adgang til de goder. For kontorelever på sådanne virksomheder gælder det, at de har ret til de goder, som står i HK’s overenskomst. Det står sort på hvidt i erhvervsuddannelseslovens paragraf 55, stk. 2: ”Lønnen skal mindst udgøre den løn, der er fastsat ved kollektiv overenskomst inden for uddannelsesområdet”.

Er du i tvivl om, hvilken overenskomst, du er dækket af, så tjek din uddannelsesaftale, hvor det skal fremgå eller ring til din lokale HK afdeling.

Tjek, at du får det rigtige i løn
Hvor meget du skal have i månedsløn afhænger af, hvor langt du er nået i din uddannelse. Det er den overenskomst, du er dækket af, som afgør din løn. I de fleste overenskomster er der flere løntrin. Du skal have det højeste løntrin, det sidste år du er i praktik; det næsthøjeste trin, når der er mellem to og et år tilbage af din uddannelse, etc.

Også når du er på skoleophold, skal du have løn fra virksomheden. Det gælder fra den dag, din uddannelsesaftale træder i kraft.

Læs mere og find din overenskomst her: http://www.hk.dk/raadogstoette/emner/elev/privat/elevloen-paa-det-private-omraade

Du har ret til ferie
Ferieloven siger, at alle ansatte har ret til 25 dages ferie hvert ferieår, som går fra 1. maj til 30. april. Når man holder ferie, har man som regel året optjent retten til ferie med løn eller feriepenge. Mange elever har imidlertid ikke optjent feriepenge, når de starter deres elevtid - derfor gælder der særlige regler for elever det første år:
Starter du på din uddannelse mellem 1. maj og før 1. juli, har du ret til 5 ugers ferie med løn i dette ferieår. De skal holdes senest 30. april året efter.
Starter du mellem 1. juli og 30. april, har du kun ret til én uges ferie med løn, hvis virksomheden holder ferielukket mellem 1. oktober og 30. april. Herefter begynder et nyt ferieår - og du har ret til fem ugers betalt ferie.

Du har altid ret til at holde fem ugers ferie uden løn eller feriepenge.

Du har desuden fem feriefridage om året gennem din overenskomst. I nogle overenskomster er der dog krav om, at du skal have arbejdet i virksomheden i en periode, før du har ret til feriefridage.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK