Handelsansattes gennemsnitsløn stiger 1,3 procent

21. januar 2016  |  HK Handel  |

343 kr. om måneden. Så meget højere var gennemsnitslønnen blandt HK Handels medlemmer i 2015 end i 2014, viser HK Handels nye lønstatistik. Den stigning er for lille i en branche, der nu ser overskud igen efter krisen, siger Per Tønnesen, formand for HK Handel.

26.806 kr. var gennemsnitslønnen for en handelsansat i 2015. Det giver en stigning på 1,3 procent fra 2014. Væksten i forbrugerprisindekset fra Danmarks Statistik er 0,5 procent for samme periode, så der er tale om en reallønsstigning, om end den ligger lavere end de to seneste års stigninger på 1,6 procent.

- Stigningen i lønnen er for lav. Vi kommer fra en periode med krise i handelssektoren, men nu ser vi overskud igen, og det skal afspejle sig i lønudviklingen, fastslår Per Tønnesen, formand for HK Handel.

Kvinder tjener 2.077 kr. mindre pr. måned

Der er stadig et løngab mellem kønnene på handelsområdet. Kvinders gennemsnitsløn i 2015 lå på 26.206 kr., mens mænds lå på 28.283 kr. Forskellen er på 2.077 kr. om måneden, og begge køns lønninger er steget med 1,3 procent. Det er et brud med de seneste års udvikling, hvor kvindernes løn de seneste fem år hvert år er steget mere end mændenes (undtagen fra 2010 til 2011, hvor stigningen lå næsten lige).

Lønforhandlinger mangler på handelsområdet

En del af lønstigningen i 2015 kan skyldes stigningen i minimumslønnen i butiksområdets overenskomst på 265 kr. Set i det lys står personlige tillæg kun for en stigning i lønnen på 87 kr. En del af forklaringen på det kan være de manglende lønforhandlinger på handelsområdet, selv om retten til lønforhandlinger er skrevet ind i overenskomsten.

Knap 60 procent af HK Handels medlemmer har ikke inden for de seneste fem år fået en lønstigning ud over de overenskomstmæssige lønstigninger i minimumslønnen, skønt lønnen skal bestå af minimumslønnen plus et personligt tillæg. Det viser en ny repræsentativ undersøgelse udført af Epinion for HK Handel. Godt en tredjedel af respondenterne i undersøgelsen svarer, at de aldrig har haft en lønforhandling, og kun knap en tredjedel har haft en lønforhandling inden for det seneste år. Det strider mod det første stykke i paragraffen om løn i overenskomsten for butiksansatte:

”Lønnen for den enkelte medarbejder aftales i hvert enkelt tilfælde direkte mellem virksomheden og medarbejderen. Vurdering og eventuel regulering af lønforhold sker individuelt mindst en gang om året.” Samme forhold gælder for handelsansatte i kontorer og på lagre.

- Vi støder alt for ofte ind i, at det er løndiktat og ikke lønforhandling på arbejdspladserne, men forhandlingsretten ligger helt fast, så det skal man selvfølgelig benytte sig af, ellers er løndannelsen i strid med overenskomsten, siger Per Tønnesen.

HK Handels lønstatistik trækkes hvert år for 4. kvartal. 7.097 medlemmer har deltaget i HK Handels lønstatistik for 2015. Gruppen, der ved gentagen deltagelse har genereret sammenlignelige tal til lønudviklingen, er på 1.928 respondenter.

Er din løn fulgt med stigningen på dit område? Tag et løntjek her.

Afviser din arbejdsgiver at tage en lønforhandling? Kontakt din lokale HK-afdeling på 70 11 45 45 eller find direkte kontaktoplysninger her, så hjælper vi dig videre i processen.

Løn Overenskomst