Hold arbejde og fritid adskilt med fælles regler

21. januar 2016  |  HK Privat

Grænserne mellem arbejdsliv og privatliv flyder mere og mere sammen, ikke mindst på grund af teknologien, der gør det muligt at være på døgnet rundt. HK/Privat anbefaler derfor, at I får en politik for, hvordan I vil tackle det på arbejdspladsen.

Der er i princippet ingen grænser for, hvornår du kan være på arbejde.
Med de nye, teknologiske muligheder kan du være på konstant. Derfor skal du og din arbejdsplads udarbejde nogle aftaler.

- Det er meget vigtigt, at du får tømt dit hoved for arbejde og får fyldt det med private ting, når du har fri. Det er afgørende for din work-life-balance, pointerer June Halvorsen, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat.

Skriv det ned
På den baggrund anbefaler HK/Privat, at virksomheden får skrevet noget ned om, hvordan og hvornår medarbejderne forventes at være til rådighed.

- Det er en rigtig god ide, at medarbejdere og ledere sætter sig sammen for at afstemme forventningerne. På den måde undgår man unødige konflikter og stress-symptomer blandt de ansatte.

- Tag jer god tid til en ordentlig snak. For så kommer I automatisk til at tale om, hvad der giver problemer hos jer. Og så kan I forebygge, at de opstår igen.

Grænser for at stå til rådighed

De aftaler, man indgår, skal være helt klare og konkrete, så der ikke kan opstå nogen tvivl.

Og så er det vigtigt at understrege, at med mindre man arbejder uden fast, øvre arbejdstid, har man i udgangspunktet ingen pligt til at foretage sig noget som helst arbejdsmæssigt uden for almindelig arbejdstid.

- Er man underlagt nogen forventninger om jævnligt at stå til rådighed alligevel, skal man have penge for det. Det skal fremgå af ens kontrakt eller overenskomst. Og gør det ikke det, så inddrag tillidsrepræsentanten, arbejdsmiljørepræsentanten eller tag kontakt til HK, siger arbejdsmiljøkonsulent June Halvorsen.

Det kan en politik om medarbejdernes tilgængelighed indeholde

Her er et oplæg til, hvilke spørgsmål I bør diskutere i samarbejdsudvalget, arbejdsmiljøorganisationen eller på et medarbejderseminar og derefter få formuleret en nedskreven politik for.
Har du faste arbejdstider, er det vigtigt at slå fast, at du har ret til at sige nej til at tjekke og besvare mail/telefon uden for almindelig arbejdstid. Forventes det alligevel, skal du honoreres for det. Arbejder du på joborienteret/flydende tid, forventes det som udgangspunkt, at du løser opgaverne, når de opstår.

Spørgsmål I bør diskutere
  • Hvor hurtigt skal man svare på en arbejdsrelateret SMS eller mail i arbejdstiden?
  • Forventes det, at medarbejderne altid svarer på arbejdsrelaterede mails, telefonopkald, SMS’er og henvendelser på de sociale medier uden for almindelig arbejdstid?
  • Hvor går grænsen for tilgængelighed helt konkret (i timer, tidspunkter eller omfang)?
  • Kan vi blive enige om en fast kommunikationsform, hvor ledelsen kan gøre det tydeligt, om en opgave haster eller ikke haster - særligt hvis opgaven sendes af sted uden for almindelig arbejdstid?
  • Må en kollega ringe, maile eller SMS’e til en kollega, der er på ferie eller syg?
  • Hvor tilgængelig på telefon, SMS og mail skal man være, hvis man arbejder hjemme?
  • Hvordan sikrer vi, medarbejderne holder helt fri, selv om arbejdsmails og opgaver altid er lige ved hånden?

Det skal ledere være opmærksomme på:

• Lav en klar politik for brugen af smartphones og sociale medier i samarbejde med dine medarbejdere, hvor I får afstemt forventningerne til hinanden.
  • Sørg for, at den aftalte politik bliver kommunikeret tydeligt til alle - og inkorporeres i velkomstmateriale til nyansatte.
  • Vær bevidst om, at du er rollemodel.
  • Fortæl, hvordan du selv arbejder (i forhold til for eksempel responstid på mails, mails uden for almindelig arbejdstid osv.) og forklar, at din arbejdsform ikke gælder for eller forventes af andre.
  • Giv klare beskeder og vær tydelig i mails, SMS’er og andre beskeder om, hvornår du forventer svar. Skriv ligeud, om det haster eller ej.
  • Aftal en eskaleringsgrad af vigtighed. For eksempel: Hvis jeg sender en mail, haster det ikke så meget. Hvis jeg sender en SMS, forventer jeg, du svarer, så snart du får tid. Hvis jeg ringer til dig, regner jeg med, du tager den med det samme.

Kilde: Søren Schultz Hansen, Copenhagen Business School

Arbejdstid

Læs mere om grænsen mellem job og fritid

HK/Privatbladet nr. 1 2016