Ring til fagforeningen

Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Uden HK'ere vælter korthuset

21. januar 2016  |  Østjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Det var bidende koldt, men budskabet ville de have ud. Derfor trodsede en gruppe HK’ere ansat i Aarhus Kommune kulden og tog opstilling foran byens rådhus.

Uden HKere vælter korthuset

Aarhusianske politikere på vej til byrådsmøde og debat om million-besparelser, måtte zigzagge sig gennem en stor gruppe HK’ere, inden de kunne gå ind ad døren til byens rådhus. Nogle politikere har givet udtryk for, at besparelserne primært skal findes i administrationen. Men det vil gå ud over borgerne, mener HK’erne, der slog fast, at ’Uden HK’ere vælter korthuset’.

- Mange politikere og borgere har en misforstået opfattelse af, hvad vi laver. De tror, vi udfører kedeligt papirnusseri eller unødvendigt bureaukrati, men vi laver faktisk rigtig mange opgaver, som har betydning for borgernes hverdag, siger Helle Rix, der er fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Magistraten for Sociale forhold og Beskæftigelse.

Man er nødt til at råbe vagt i gevær

Uden HKere vælter korthuset

En Rambøll-undersøgelse viser, at 85 procent af HK’erne i det offentlige, har direkte berøring med og kontakt til borgerne.

Det er eksempelvis administration, når en HK’er udsteder pas i borgerservice, udbetaler kontanthjælp, anviser plads til byens institutioner, udlåner bøger på biblioteket, udfører arbejde som tandklinikassistenter på byens skoler eller udbetaler løn til kommunens ansatte.

- Det er HK’erne, der holder sammen på korthuset. Uden os vælter det. Sparer de på administrationen, så får borgerne en dårligere service. Det skal både politikerne og aarhusianerne være klar over, siger Ole Sønderup, HK-fællestillidsrepræsentant i Børn og Unge.

Markeringen foran rådhuset var arrangeret af fællestillidsrepræsentanterne på tværs af magistraterne. Og en af de HK’ere, der mødte op var administrativ sagsbehandler Poul Christensen.

- Jeg ved ikke om det hjælper noget, at vi står her, men man er nødt til at gøre det. Det er ikke bare ens ret, det er også en pligt som faggruppe at manifestere sig, hvad enten man er HK’er, eller hvad man er. Og så er det rart at se, at der er god opbakning og man ikke står alene. Det bliver nok ikke sidste gang, vi kommer til at opleve besparelser, men vi bliver nødt til at råbe vagt i gevær. Ellers sker der jo slet ingenting, siger han.

Se video fra Rådhuset

HK ØSTJYLLAND