Vikarbeskæftigelsen taber pusten efter flere års vækst

21. januar 2016  |  HK Privat  |

Siden 2009 er det kun gået opad for beskæftigelsen i vikarbranchen. Men nu ser det ud til, at comebacket for branchen, der blev hårdt ramt, lige da finanskrisen brød ud, er sat på pause. Det viser en helt ny analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og HK/Privat har lavet.

Beskæftigelsen for vikarbureauvikarer steg med omkring 9.000 til samlet at udgøre 28.800 personer fra 2009 til juni 2014 korrigeret for sæsonudsving. Men fra juni 2014 til juni 2015 har det tal stort set ikke rokket sig ud af stedet, så der er stadig lang vej til niveauet før finanskrisen, hvor omkring 34.000 var beskæftiget i branchen. Det vides ikke med sikkerhed, hvorfor vikarbeskæftigelsen flader ud, men ifølge Simon Tøgern, formand for HK/Privat, kan der være en god forklaring på den manglende vækst.

- Det tyder på, at virksomhederne i højere grad fastansætter medarbejdere fremfor at ansætte vikarer via bureauer på korttidskontrakter. Det er et sundhedstegn for arbejdsmarkedet, for det er i forvejen nemt at hyre og fyre i Danmark, så der er ingen grund til et overforbrug af vikarer, siger han.

Simon Tøgern henviser til, at flere fastansættelser er en nærliggende forklaring, fordi antallet af arbejdsløse generelt fortsætter nedad. Bruttoledigheden er netop faldet til 4.5 procent ifølge Danmarks Statistik.

- Vikarer bør også kun kunne betale sig for at dække ind for midlertidige spidsbelastninger. I længden er der bedst økonomi i at fastansætte medarbejdere, man ved, man skal bruge i længere tid, siger Simon Tøgern.

Han peger på, at selvom vikarernes forhold generelt er blevet bedre i de senere år, blandt andet med øget overenskomstdækning og en ny vikarlov, får mange stadig ikke den løn, pension og de feriefridage, som de har ret til. Det gør det også mere attraktivt at få et fast job.

- Langt de fleste lønmodtagere vil hellere have et fast job med ordnede forhold end flakke rundt som vikar på skiftende arbejdsgiveres nåde, siger Simon Tøgern.