Hjort i samråd om udflytning: Der kan komme flere penge i 2017

22. januar 2016  |  HK Stat  |

samråd i folketinget

- Er planen en effektiviseringsøvelse? spurgte Henning Hyllested (Ø) på samrådet med Claus Hjort Frederiksen. I baggrunden til højre ses politisk-økonomisk konsulent Thomas Lynge Madsen, som har bidraget med viden om de udfordringer, udflytningen giver HK Stats medlemmer.

Vi er bekymrede for, om regeringen er på vej ud i at lægge gift ud for en god ide, fordi udflytningen går for stærkt og er underfinansieret. Sådan lød det fra Enhedslistens Henning Hyllested, da han fredag havde kaldt finansministeren i samråd.

Hvordan er tallet 400 millioner kroner opstået? Er puljen stor nok? Hvordan vil regeringen undgå kompetencetab og alt for mange faglige stridigheder?

Det var nogle af spørgsmålene, da udvalget for Landdistrikter og Øer fredag eftermiddag den 22. januar havde kaldt finansminister Claus Hjort Frederiksen (Venstre) i samråd om regeringens beslutning om at flytte 3.900 statslige arbejdspladser fra hovedstadsområdet.

- Det er den største udflytning af statslige arbejdspladser nogensinde. Det er meget komplekst, og der vil med stor sandsynlighed komme overgangsperioder med nedsat effektivitet i alle de institutioner, der flytter. Vi har et ønske om at skabe større balance i fordelingen af statslige arbejdspladser til gavn for hele Danmark. Det er en politisk beslutning, sagde Claus Hjort Frederiksen blandt andet.

Styrelser betaler selv en del af regningen

Finansministeren slog også fast, at de ministerier og styrelser, der flytter, selv skal betale en del af regningen, da finanslovens 400 millioner kroner i 2016 ikke kan dække alle omkostninger.

- Der er tale om en medfinansiering. Resten (af omkostningerne til udflytning, red.) skal findes inden for de enkelte ministeriers område, forklarede Claus Hjort Frederiksen.

Han slog dog samtidig fast, at der til efteråret kan findes plads til flere midler på finansloven 2017.

Udvalgsmedlemmerne Henning Hyllested (Enhedslisten), Nicolai Amstrup (Alternativet) og Mette Reissmann (Socialdemokraterne) kom ind på økonomien i udflytningen og spurgte blandt andet, om udflytningerne er underfinansieret som en skjult spareøvelse, men det afviste ministeren klart.

- Dette er ikke en spareøvelse. Det er et udtryk for et ægte ønske om at skabe en bedre balance, lød svaret fra Claus Hjort Frederiksen. Han måtte igen og igen forsvare, at Finansministeriet og Moderniseringsstyrelsen ikke vil udlevere de forskellige ministeriers og styrelsers tal om udflytningerne og har nægtet medier og faglige organisationer aktindsigt.

- Vi må vente. Ministeriet er i gang med at gennemgå og konsolidere tallene, det tager nok et par uger. Lad os vente og se de faktiske tal, så kan vi tale om det, svarede Claus Hjort Frederiksen gang på gang til udvalgsmedlemmer, der bad om indsigt i alle dokumenter i sagen.

Skal alle have hele Danmark som ansættelsesområde?

Henning Hyllested spurgte, om Moderniseringsstyrelsen bruger udflytningen til at stramme kursen og forringe de offentligt ansattes vilkår, blandt andet ved at ændre vilkårene for de nyansatte i staten, så de fremadrettet vil have hele Danmark som ansættelsesområde.

Flere ministerier er nemlig begyndt at bruge formuleringen ’ansættelsesområdet er ministeriet med tilhørende styrelser’, når de ansætter medarbejdere, og på den måde lægger Moderniseringsstyrelsen op til, at man senere frit kan flytte medarbejderne til et andet tjenestested.

- Det er vigtigt, at vi sikrer en ordentlig proces, og vi interesserer os meget for, at det foregår ordentligt, men det kan ikke undgås, at der vil opstå en række faglige spørgsmål eller stridigheder, sagde Claus Hjort.

Samrådet fandt sted fredag den 22. januar 2016 klokken 14.30 på Christiansborg.

Du kan se video fra mødet og læse mere på Folketingets hjemmeside.

Udvalgets spørgsmål

Udvalget har anmodet finansministeren om at redegøre for:

• Beregningsgrundlaget for reserven på finansloven for 2016 på 400 mio. kroner til finansiering af udgifter i forbindelse med udflytningen af statslige arbejdspladser, herunder om puljen er tilstrækkeligt stor til at dække omkostningerne ved udflytningen, og om hvordan de enkelte arbejdspladser får del i puljen.
  • Hvilke initiativer regeringen vil tage fra centralt hold for at mindske kompetencetab og fald i produktivitet.
  • Om regeringen vil imødekomme flere fagforbunds ønsker om centrale løsninger for at understøtte den lokale proces: Muligheder for jobskifte, flyttegodtgørelse, udflytningstillæg, fastholdelsesordninger og outplacement.
  • Hvordan regeringen vil undgå, at Moderniseringsstyrelsen og fagforbund kommer til at anvende resurser på en lang række faglige sager om vilkårene for flytningerne.