Tillæg til tillidsfolk mere end fordoblet i Albertslund

25. januar 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Fra 5.000 til 17.000 kr. årligt. Det er realiteten ifølge en ny aftale om funktionstillæg til tillidsfolk, som man er enedes om i Albertslund Kommune. Aftalen kan fint danne model for andre, påpeger HK'ernes FTR, Claus Kolby.

Via et langt og sejt træk lykkedes det endelig alle fællestillidsrepræsentanterne i Albertslund Kommune at få hævet funktionstillægget for samtlige tillidsfolk. Dvs. for både tillidsrepræsentanter (TR), arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) og fællestillidsrepræsentanter (FTR).

Resultatet er, at de ikke længere ligger næsten nederst blandt hovedstadsområdets kommuner, men er kommet meget længere op på listen over, hvor tillidsfolkene får de største tillæg.

- Vi er ikke allerøverst. Men jeg er rigtig godt tilfreds med det, vi har opnået, siger Claus Kolby, FTR for HK'erne i Albertslund Kommune.

For ham personligt betyder det, at han er gået fra et årligt tillæg på 6.000 kr. for tillidshvervet til nu 17.000 kr. Det samme får alle de andre forbunds FTR'er. Og netop dette, at aftalen gælder for alle, synes han, er 'en rigtig god ting, fordi man så undgår en masse fnidder forbundene imellem'. En anden fordel er, at aftalen er meget detaljeret og tager højde for væsentligt mere end mange tilsvarende aftaler. På den måde kan den fint danne model for kolleger i andre kommuner. En tredje fordel ved den nye aftale er, ifølge Claus Kolby, at den også omfatter AMR'er, som før intet fik – hverken i tillæg eller tid. For det vil utvivlsomt gøre det lettere for arbejdsmiljørepræsentanterne at komme igennem med at få tid til tillidshvervet, når deres chefer nu kan se, at det er et hverv, som den øverste ledelse sætter pris på, mener han.

Skred i sagen

Claus Kolby

FTR Claus Kolby. Foto: Berit Andersen

Bag aftalens tilblivelse ligger dog et forløb med forhindringer over en treårig periode. Til at begynde med afviste kommunens ledelse overhovedet, at der kunne gøres noget, fordi niveauet for tillæg til tillidsfolk var politisk bestemt for en halv snes år siden. Sådan afviste de sagen flere gange. Og det var først, da HK Kommunal kom ind i billedet, at der kom skred i tingene. Især da forbundet måtte true med at løfte forhandlingerne helt op i organisationernes top, kom der en opblødning.

- Det var tydeligt, at det ikke var noget, de brød sig om, fortæller Claus Kolby.

Derefter begyndte forhandlingerne at glide de lokale parter imellem, hvorefter HK satte niveau III-forhandlingerne på hold. Samtidig kom sagen på dagsordenen på et møde i kommunalbestyrelsen. Og det satte for alvor skred i tingene og betød, at aftalen kom endeligt i hus i november.

- Det er en superaftale. Og at sagen overhovedet kom op, og der blev talt om den i kommunalbestyrelsen, har gjort, at vi nu har fået et helt anderledes positivt fokus på os og vores arbejde. Og det er den helt rigtige vej at gå, sådan at vi ikke taber MED-aftalen på jorden, fordi der ikke er nogen til at holde liv i den, siger HK-tillidsmanden.

Tillidsrepræsentant

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK