Arbejdsmiljø er også statens ansvar

26. januar 2016  |  Sjælland

Skal vi sikre et sundt arbejdsmiljø ude på arbejdspladserne, må det på dagsordenen ved trepartsforhandlingerne i 2016, fastslår Carsten Bloch Nielsen, HK Sjælland.

Travlhed på kontor

Afdelingsformand Carsten Bloch Nielsen ønsker øget fokus på at løfte arbejdsmiljøet på landets arbejdspladser og sender gennem medierne en opfordring til, at det kommer på dagsordenen ved trepartsforhandlingerne:

- Lad nu ikke trepartsforhandlingerne gå på grund ved dialogen om indslusningsløn og flygtninge. Lars Løkke Rasmussen og regeringen skylder os nemlig også et svar på, hvordan det danske samfund sikrer et anstændigt arbejdsmiljø på arbejdspladserne, efter regeringen i finansloven for 2015 valgte at spare drastisk på Arbejdstilsynet i de kommende år og set i lyset af, at arbejdsmiljø ikke nævnes med ét ord i regeringsgrundlaget.

- Vi har også behov for at flere visioner om, hvordan et godt og berigende arbejdsmiljø kan blive en motor for vækst og velfærd i såvel virksomhederne som i Danmark som helhed. Jeg vil derfor på det kraftigste opfordre til, at arbejdsmiljø bliver en del af trepartsforhandlingerne.

I HK Sjælland er det ikke uden en vis stolthed, når vi oplever, at arbejdspladser på Sjælland og Øerne modtager Arbejdsmiljøprisen. Det gjorde både Lolland Kommune og Schneider Electric i Ringsted i 2015. Desværre er disse succeser en fernis oven på et arbejdsmarked, vi oplever som stærkt presset.

- I HK gør vi et stort arbejde for at hjælpe vores medlemmer til, at arbejdsdage er noget, man kan glæde sig til. Men det gode arbejdsmiljø udvikles bedst i samspil med staten og den siddende regering. Der er mange, mange milliarder kroner at hente ved at forbedre arbejdsmiljøet, for slet ikke at tale om de mange, mange personlige tragedier, vi vil kunne undgå, slutter Carsten Bloch sit indlæg.

Fakta om arbejdsmiljø

• Kun hver fjerde af de jobcentre, Arbejdstilsynet besøgte i 2015, fik en grøn smiley. Resten af dem har problemer med arbejdsmiljøet. Det kan vi nikke genkendende til i HK Sjælland, hvor mange arbejdspladser har været på lystavlen i 2014 og 2015.
  • Næsten hver anden – eller 44 % – har forladt jobbet på grund af en dårlig leder. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet blandt 1.269 HK-medlemmer.
  • At være ’robust’ eller ’solid’ er nye buzzwords, når virksomhederne søger medarbejdere, viser en undersøgelse på jobsitet Jobindex. Man skal kunne klare presset.

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre