HK og Dansk Flygtningehjælp vil samarbejde om at få flygtninge i job

26. januar 2016  |  HK Privat

HK og Dansk Flygtningehjælp har givet hinanden håndslag på at samarbejde for at sluse flygtninge ind på arbejdsmarkedet og en bedre udnyttelse af de eksisterende mekanismer.

Det står klart efter et møde mellem organisationerne mandag, hvor de der var enighed om, at integration af flygtninge på det danske arbejdsmarked er en gigantisk opgave, der kræver en indsats fra alle gode kræfter.

- Vi går nu sammen for at bekæmpe massiv flygtningeledighed, som vil have store omkostninger for både den enkelte og statskassen. Det ser vi frem til, og vi vil selvfølgelig gøre vores til at løse opgaven. Det er vores ansvar som ansvarligt fagforbund, siger Simon Tøgern, formand for HK/Privat.

Dansk Flygtningehjælp ser frem til at se, hvad arbejdsmarkedets parter når frem til ved de kommende trepartsforhandlinger og bakker selvfølgelig fuldt op om den danske model, som organisationen også altid har fastholdt.

- Vores mål er at hjælpe flygtninge med blandt andet at få et arbejde, og her står vi til rådighed for arbejdsmarkedets parter med gode erfaringer og viden fra vores arbejde. Vi glæder os derfor til at følge de kommende forhandlinger fra sidelinjen og efterfølgende arbejde videre med arbejdsmarkedets parter for at sikre en bedre integration, siger generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp, Andreas Kamm.

Et af de konkrete resultater fra mandagens møde mellem HK og Dansk Flygtningehjælp er intentionen om at indkalde til en konference med fokus på, hvordan resultaterne fra trepartsforhandlingerne kan suppleres med konkrete projekter og løsninger.

- Sammen med både arbejdsgivere og lønmodtagere går vi efter at finde de rigtige løsninger hurtigst muligt. Ingen kan være i tvivl om, at det kræver en stor indsats fra alle, siger Andreas Kamm.

For yderligere oplysninger kontakt Simon Tøgern, formand for HK/Privat, på tlf. 5090 9642 eller presserådgiver i Dansk Flygtningehjælp Sara Schlüter på tlf. 2611 1336.

Arbejdsmarked