Kompetencefonde er et hit

26. januar 2016  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

5.000 HK'ere har fået penge til individuel uddannelse fra den kommunale eller den regionale kompetencefond. De er generelt meget glade for de nye muligheder for at blive klædt bedre på til fremtiden.

"Kompetencefonden er det bedste, HK har gjort for sine medlemmer!"

Begejstringen skinner tydeligt igennem hos mere end 3.000 medlemmer af HK Kommunal. De har gennem de seneste to år modtaget støtte til uddannelse fra de midler, som overenskomstforhandlingerne har afsat til en ekstraordinær opkvalificering af HK-medlemmerne, og i en ny rundspørge har de haft lejlighed til at fortælle om deres erfaringer.

Ovenstående kommentar er fra en 40-årige kvinde fra hovedstadsområdet, der nu forventer at afslutte en hel diplomuddannelse. Forud for støtten til uddannelsen havde hun ikke taget kompetencegivende uddannelse i mere end 10 år. En 53-årige kvinde fra en erhvervsafdeling i en sydjysk kommune skriver, at "det er en supergod aftale, der er indgået omkring Kompetencefonden. Uden den havde jeg ikke fået denne uddannelse."

Hun havde heller ikke taget kompetencegivende uddannelse i mange år, før hun gik i gang med moduler på diplomuddannelsen, og hun aftalte først en udviklingsplan med sin leder, da ansøgningen om støtte skulle sendes af sted. Det er kendetegnende for rigtig mange af støttemodtagerne, at muligheden for at tage formel kompetencegivende uddannelse har været uden for rækkevidde eller helt ude af tankerne, før det blev muligt af få støtte fra en kompetencefond.

30 procent af svarpersonerne har aldrig taget kompetencegivende efteruddannelse. En fjerdedel af dem, der har gjort det, har ikke studeret i mere end 10 år, og for halvdelen gælder det, at det er gået mere end 6 år forud for den støttede uddannelse, siden de sidst sad på en kompetencegivende skolebænk.

Kompetencemidler førte til drømmejob

Næsten alle svarpersonerne oplever, at deres leder bakker dem op, når de tager uddannelse. 62 pct. svarer, at lederen gør det "i høj grad", mens yderligere 24 pct. svarer "i nogen grad". Et spørgsmål om kollegernes holdning er stillet lidt anderledes: "Oplever du, at dine kolleger anerkender, at det er vigtigt, at du uddanner dig?" Her svarer 35 pct. "i høj grad", mens 40 pct. har markeret "i nogen grad".

Muligheden for støtte fra en uddannelsesfond har som nævnt kun eksisteret i to år, og mange er midt i et uddannelsesforløb. Alligevel svarer næsten hver femte (18 pct.), at uddannelsen har medvirket til, at de har fået nye opgaver, og lige så mange har en forventning om, at uddannelse er medvirkende til, at de får det i fremtiden.

Støttemodtagerne vurderer betydningen af uddannelsen meget højt. De er blevet bedt om at tage stilling til to udsagn: "Uddannelsen har giver mig viden og redskaber, jeg kan bruge i mit nuværende job" og "Uddannelsen har givet mig viden og redskaber, jeg kan bruge i min fremtidige karriere".

85-86 pct. erklærer sig "meget enig" eller "overvejende enig" i de udsagn.

35-årige Bettina Bachmann, sagsbehandler i Køge Kommune, er blandt dem, der har fået støtte til kompetencegivende uddannelse:

- Kompetencefonden har en stor andel i, at jeg nu har mit drømmejob. Før søgte jeg gennem mange år at komme på uddannelse, men fik at vide, at der ikke var råd, fortæller Bettina Bachmann, der næsten er færdig med diplomuddannelsen i socialformidling og er skiftet fra administrativt arbejde til at være sagsbehandler i børn- og ungeforvaltningen.

Hun medvirker i en ny folder fra HK Kommunal med praktiske oplysninger om kompetencefondene. De praktiske oplysninger om ansøgning mv. kan også findes her.

"Medlemmerne tager uddannelse alvorligt"

HK Kommunals formand opfatter de klare svar og de mange positive kommentarer som en utvetydig støtte til HK Kommunals strategi:

- I kommuner og regioner sætter arbejdsgiverne pris på HK'ernes viden og erfaringer, men der er også i stigende grad brug for flere kompetencer end dem, en grunduddannelse giver. På den baggrund er det jo bare fantastisk, at HK Kommunals medlemmer i den grad kan se nytten af at videreuddanne sig, siger Bodil Otto.

Hun har bemærket, at næsten alle svarpersonerne har fået et meget konkret udbytte af at uddanne sig.

- Når så stor en andel svarer, at de har fået viden og redskaber, de kan bruge i deres nuværende eller fremtidige job, er det et signal til deres kolleger om, at nu må de se at komme i gang, hvis de ikke har uddannet sig i lang tid. Det viser også, at det i samarbejde med uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere er lykkedes os at skabe gode videreuddannelsestilbud inden for langt de fleste fagområder. Det arbejde skal vi selvfølgelig fortsætte med. Endnu flere skal i fremtiden kunne finde en uddannelse med mening og kvalitet, siger Bodil Otto.

Se herunder grafik med udvalgte svar fra HK Kommunals rundspørge til medlemmer, der har modtaget støtte fra kompetencefondene. Det samlede resultat af rundspørgen kan ses her:

Rapport: Samlet resultat af rundspørge blandt medlemmer (pdf)

Et nyt notat til HK Kommunals Kongres 2016 fortæller om baggrunden for kompetencefondene og rummer flere statistiske oplysninger, bl.a. om fordelingen af kompetencemidler på HK-afdelinger og regioner:

Notat: Kompetencefonden har sat gang i uddannelsesindsatsen (pdf)

I disse dokumenter er der oversigter over alle Den Kommunale Kompetencefonds bevillinger til hver enkelt kommune, fordelt på uddannelsestyper og arbejdsområder:

Rapport: Ansøgninger per kommune - Detaljeret på arbejdsområder (pdf)

Rapport: Ansøgninger per kommune - Alle arbejdsområder (pdf)

Efteruddannelse Kompetencer Kongres 2016

HK Kommunal kongres 2016
tema om det gode arbejdsliv. 31. januar til 2. februar på Comwell i kolding

HK Kommunal Kongres 2016

Find rapporter og materialer her

Download (.zip)

hold dig
opdateret om
kongres 2016

Læs flere nyheder

hold dig
opdateret om
kongres 2016

Læs flere nyheder

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK