Stor interesse for tidsmiljø

27. januar 2016  |  MidtVest  |

HK Kommunal MidtVest får flere og flere henvendelser fra arbejdspladser og klubbestyrelser, der ønsker oplæg om tidsmiljø, arbejdsglæde og produktivitet.

- Der er stor interesse fra arbejdspladser, der gerne vil have os ud og fortælle om sammenhængen mellem tidsmiljø, arbejdsglæde og produktivitet. Også klubbestyrelser vil gerne have os ud på deres generalforsamlinger og holde oplæg om emnet, fortæller Marianne Køpke, der er formand for HK Kommunal MidtVest.

Fokus på sund tid

Medarbejdere hos Morsø Kommune i gang med at arbejde med tidsmiljø.

Blandt de arbejdspladser, som har haft besøg af HK Kommunal MidtVest, er Morsø Kommune, hvor en stor gruppe af tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og ledere har snakket om tidsmiljø.

HK Kommunal har i samarbejde med arbejdsmiljøforskere ved RUC, Roskilde Universitet, set nærmere på travlheden og produktiviteten blandt HK’s medlemmer, og hvordan man kan gå fra psykisk belastende til sund tid.

I den sunde tid er der - kort fortalt - et godt samspil mellem arbejdets organisering og medarbejdernes muligheder for at have indflydelse – hver for sig og i fællesskab. Usund tid er blandt andet, når der er højt tempo, manglende indflydelse, afbrydelser, rigide arbejdsgange og ekstrem standardisering.

Ved at være bevidst om, hvilke faktorer der spiller ind på arbejdspladsen og giver henholdsvis sund og usund tid, kan der skabes bedre arbejdsforhold. Det kan være ved at indføre mere tid til fordybelse og koncentration, mere koordineret samarbejde og flow – det vil sige flydende arbejdsgange – i modsætning til fragmentation - afbrydelser og forstyrrelser. Men også en bevidsthed hos medarbejderne om, hvornår de befinder sig i henholdsvis sund og usund tid, kan have betydning for arbejdsmiljøet.

- Vi ved, at vores medlemmer på det kommunale og regionale område er meget pressede, og tidsmiljø kan være en nøgle til at italesætte tid på en anden måde og drøfte, i hvilket tidsmiljø vi bedst løfter de opgaver, vi skal løse. Og det kan være med til at gøre én opmærksom på, hvilken type tidsmiljø der stresser, så man kan komme til at arbejde i sund tid - altså give redskaber til at forvalte tiden bedre, så der bliver mindre stress, forklarer Marianne Køpke.

Mange har haft besøg

Plancher, som viser tidsmiljø.

Rytmer og pauser er noget af det, der er vigtigt for et sundt tidsmiljø.

Blandt de arbejdspladser, som har haft besøg af HK Kommunal MidtVest, er Morsø Kommune, hvor en stor gruppe af tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og ledere har snakket om tidsmiljø.

Også 90 medarbejdere i Borgerservice i Morsø Kommune og Jobcenter Mors har ved et arrangement sat spot på tidsmiljø, arbejdsglæde og produktivitet. Der har også været afholdt en temadag hos Regionspsykiatrien Viborg-Skive og et to-dages kursus for medarbejderne hos Job- & Kompetencecenter Vest i Holstebro samt hos Jobcenter Skive.

Blandt de fremtidige arrangementer om tidsmiljø, som er booket i kalenderen, er lægesekretærernes klubgeneralforsamling på Regionshospitalet Herning, der er en del af Hospitalsenheden Vest.

Book kursus

HK Kommunal MidtVest kommer gerne ud på din arbejdsplads med kurset om tidsmiljø, arbejdsglæde og produktivitet.

Er du interesseret, så kontakt HK Kommunal MidtVest og tal med de faglige konsulenter Ole Gamskjær, Dorte Søndergaard eller Bente Bæk Hansen.

Du kan også rekvirere en pjece om tidsmiljø - et godt dialogværktøj til arbejdet med at styrke det psykiske arbejdsmiljø og øge produktiviteten.

Se dialogværktøjet til at arbejde med tidsmiljø her

Arbejdsmiljø Stress HK-medlemmer

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK