SKAT erkender behov for bedre dialog og kommunikation

28. januar 2016  |  Sjælland

Efter rundtur til sjællandske skattecentre blev HK Stat inviteret til kaffe hos skattedirektør Jesper Rønnow til en snak om forholdene i SKAT.

SKAT logo

Da sektorformand Estrid Husen i november 2015 tog på rundtur til skattecentrene i Region Sjælland, blev det et møde med frustrerede medarbejdere i SKAT. Frustrationen gjaldt ikke mindst manglende information og manglende udnyttelse af de kompetencer, som medarbejderne har.

Da Estrid i en artikel i dagspressen fortalte om sine oplevelser, medførte det en invitation til hende og HK Stats forbundsformand, Rita Bundgaard, om at komme til kaffe hos skattedirektør Jesper Rønnow for at uddybe, hvad han opfattede som kritik. På mødet erkendte skattedirektøren, at SKAT har en udfordring med den interne kommunikation. En udfordring, han er opmærksom på, og som til stadighed søges forbedret. Han understregede desuden, at alle skattecentre ikke behandler alle typer af skattesager, hvorfor det næppe kan undgås, at der er medarbejdere, som oplever, at deres kompetencer ikke udnyttes fuldt ud.

Spørg din leder

Under besøgene på skattecentrene blev det også nævnt, at medarbejdere ikke bliver informeret om udfaldet af skattesager, som de har været med til at rejse. Om sagerne fx henlægges eller fører til efterbetaling eller dom. Den information kan jo være nyttig i forbindelse med efterfølgende opgaver.

Jesper Rønnows råd er, at de hver især må spørge deres lokale ledelse om sådanne sager. Det er deres ansvar, at den slags bliver informeret ud til medarbejderne, ligesom det er dem, der er kontaktleddet mellem den øverste ledelse og medarbejderne. Altså endnu en opfordring fra direktøren til at forbedre den interne kommunikation.

Estrid Husen:

- Jesper Rønnow er opmærksom på, at medarbejderne er SKATs væsentligste ressource, men hans eneste råd til dem, der oplever ikke at få udnyttet deres kompetencer, er, at de må søge til et af de andre skattecentre, som behandler mere komplicerede sager.

Og der bør opstå muligheder nok, for ca. 1.400 af SKATs medarbejdere vil gå på pension inden 2020. Det kan udløse behov for ca. 2.000 nye medarbejdere i omstillingsfasen. Derfor er SKAT p.t. i gang med at undersøge mulighederne for andre ansættelsesformer, fx vikaransættelser, oplyste han.

I den forbindelse gjorde Estrid og Rita opmærksom på HK’s Jobbørs som et godt sted at matche behov og efterspørgsel på arbejdskraft med HK-kompetencer.

Estrid Husen:

- Vi fik udvekslet synspunkter, og Jesper Rønnow fik redegjort for omstillingsprocessen, Bedre Balance, som SKAT er i gang med. Der er derfor aftalt et nyt møde, når den proces er afsluttet, formentlig ultimo februar.

Stat Arbejdsmiljø

flere nyheder