Offentligt ansat - forandringsraket eller elitesoldat

29. januar 2016  |  Sjælland  |

Som offentligt ansat må du have et godt helbred. Arbejdsvilkår og trivsel overses i forandringsprocesser, men stram økonomi og lille råderum er ingen undskyldning.

Intro ved HK Kommunal Sjællands temadag om arbejdsmiljø i 2015

Sektorbestyrelsen satte i starten af 2015 arbejdsmiljø på dagsordenen ved en temadag, som formand Michael Rosenberg og næstformand Nina Andersen her indleder.

HK Kommunal erkender, at kommunernes og regionens økonomi er presset. Regeringen tillader ikke det store råderum og presser til besparelser begge steder. Det undskylder imidlertid ikke, at både kommuner og regionen har det overordnede ansvar for sundt og sikkert arbejdsmiljø hos deres medarbejdere. Medarbejdernes arbejdsvilkår og trivsel bør have fokus, når der gennemføres forandringer – læs: besparelser.

- Vi har siden april haft særlig fokus på arbejdsmiljø og trivsel. Der er kommet mange eksempler på dårlig trivsel og manglende medindflydelse frem i lyset siden. Eksempler, som viser, at der mangler politisk forståelse for, at en velfungerende administration er forudsætningen for en velfungerende velfærdsstat. Der spekuleres i for høj grad på stemmetal og bundlinje. Ikke på trivsel og forebyggelse af et dårligt arbejdsklima, konstaterer HK Kommunal Sjællands næstformand Nina Andersen.

- Det er skuffende, at medarbejderne ikke tages med på råd, så man kan få belyst konsekvenserne af besparelserne, inden man beslutter. Og nye besparelser presser sig ofte på, inden man har fuldt overblik over konsekvenserne og de forrige besparelser.

Citat - Lotte Bøgh Andersen, professor og forsker i offentlig ledelse og offentlige medarbejdere på Aarhus Universitet og KORA:

Det er en udfordring for det psykiske arbejdsmiljø i offentlige organisationer, at den enkelte leder har fået ansvar for flere medarbejdere som følge af de omstruktureringer, sektoren har været igennem.

- Det er ikke ualmindeligt, at medarbejderne hører fra ledere og politikere, at det er kun i en omstillingsfase, at man mærker besparelserne, siger Nina og fortsætter:

- Hvad er det, der går over? Borgernes forventninger? Medarbejdernes dårlige trivsel? Det kan ikke være rigtigt, at medarbejdere skal have ondt i maven, fordi de ikke ved, hvor den næste besparelse kommer. Og det kan ikke være rigtigt, at 8 ud af 10, der konsulterer de arbejdsmedicinske klinikker grundet stress, er offentligt ansatte.

Det konkluderede en undersøgelse tidligere på året, hvilket fik stresseksperten Thomas Milsted til at udbryde:

- Man skal næsten være elitesoldat for at være offentligt ansat.

Underforstået, at man både psykisk og fysisk skal være robust. Og kan man tilføje også være lidt af en forandringsraket.

Citat - Stressekspert Thomas Milsted:

Vi har offentlige ledere, som ikke burde være det. Og vi har en stor gruppe af ledere, som ikke har mulighed for at udøve ordentlig ledelse, fordi de hele tiden bliver målt på resultater og ikke på deres evne til at skabt trivsel.

Nina:

- Det er min fornemmelse, at MED-udvalget langt hen ad vejen gerne vil gennemføre gode processer, når der skal spares, og medinddrage medarbejderne for at få belyst konsekvenser – både for serviceniveau og arbejdsmiljø. Stramme tidsplaner og ressourcerne i effektiviseringsdagsordenener tillader det imidlertid ikke.

- Besparelser er jo ikke gennemført, blot fordi budgettet er vedtaget. De skal også implementeres på en fornuftig facon. Det er her, det kniber, fordi det er der ikke sat ressourcer af til. Og når de så er gennemført, vinker de næste forandringer og besparelser allerede forude.

- Sektorbestyrelsen har besluttet fortsat at have stor opmærksomhed rettet mod arbejdsmiljø og trivsel i kommuner og region og har et klart budskab til arbejdspladserne om at satse mere på forebyggelse og det gode arbejdsliv.

Hun opfordrer både politikere, ledere og kollegaer til at være opmærksomme på HK’s bud på at skabe god trivsel:

• Fælles forståelse
• Tid til det hele
• Styrk samarbejde
• Vis tillid
• Vis omsorg og omtanke

Kom til arbejdsmiljøevent

- I HK Kommunal sætter vi fokus på det gode arbejdsliv, når vi inviterer vores medlemmer til en stor arbejdsmiljøevent den 12. april 2016. Det glæder jeg mig rigtig meget til, siger Nina.

Kommunal generalforsamling sjælland Kommunal Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK