Hvad ser du som HK Kommunals største udfordringer?

31. januar 2016  |  HK Kommunal  |  Lars Friis |  Mogens Jepsen

Flere medlemmer, fællesskabsfølelse, HK-strukturen og synliggørelse af HK'ernes brede og stærke kompetencer. Sådan lyder de største udfordringer for HK Kommunal i de kommende år, ifølge delegerede på HK Kommunals kongres i Kolding.

Sarah Lauritsen

30 år, Mariagerfjord Kommune, TR-suppleant. Arbejder til daglig i byrådssekretariatet.

- Det er uden tvivl at skaffe nye medlemmer, for vi er i en meget hård konkurrence. Folk er meget prisbevidste, kan vi mærke, for når nogle melder sig ud, er begrundelse og forklaringen typisk noget med pris og penge. Men det betyder også, at vi skal være bedre til at fortælle, hvad vi har at tilbyde og hvad vi kan.

- Det er desuden meget vigtigt, at vi har fokus på, hvem der ansættes i kommunerne, for vi må erkende, at der ansættes færre og færre HK’ere.

Karen Lynn Jacobsen

Center for Økonomi og Personale (ØP), Nexø, fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Bornholms Regionskommune.

- HK’erne har et meget bredt kompetencefelt. De arbejder for eksempel med it, de er økonomikonsulenter, projektledere og kan have ansvar for kæmpestore EU-bevillinger til kommuner og regioner. HK Kommunals største udfordring er at få synliggjort de mange kompetencer. Både borgere og arbejdsgivere skal vide, at vi ikke ”bare” er HK’ere. Vi er meget mere end ”bare”.

- HK Kommunal skal selvfølgelig også blive ved med at have fokus på, at vi medlemmer løfter vores kompetencer. Så bliver det hele tiden vanskeligere at sige farvel til os i forbindelse med nedskæringer.

Betinna Jensby

36 år, FTR i Morsø Kommune. Arbejder til daglig som Projektmedarbejder i social- og sundhedsforvaltningen.

- Vores helt store problem er, at fællesskabsfølelsen er væk. Og det er vel sådan en kombination af usolidaritet og en mangel på forståelse for, hvad fællesskab og medlemskab af en fagforening betyder. Vi kæmper fx med tidligere bankansatte, som ikke kan se formålet eller behovet for medlemskab, og for nylig havde jeg én, som lige havde meldt sig ud, men alligevel 14 dage efter søgte om penge fra kompetencefonden. Det er den identitet og det fællesskab som vi kæmper mod.

Birte Randeris

57 år, grafiker i Region Midtjylland, tillidsrepræsentant og bestyrelsesmedlem i HK Grafisk Kommunikation.

- Strukturen i HK er måske ikke den største udfordring for HK Kommunal, men den ligger mig meget på sinde. Mange medlemmer pendler til deres arbejdsplads, og man bør efter min mening kunne melde sig til kurser, foredrag og andre arrangementer i HK der, hvor man føler sig mest hjemme. Ligesom med open source skal vi dele og være åbne.

- Jeg arbejder i regionshuset i Viborg og er derfor medlem af HK MidtVest, men jeg bor i Aarhus. Her er der ofte arrangementer, som jeg er interesseret i, men jeg risikerer ikke at høre om dem, fordi de ikke optræder i mit nyhedsbrev. Afdelingernes arrangementer er jo typisk også kun for deres egne medlemmer.

- I Grafisk Kommunikation har vi nu besluttet, at alle arrangementer udbydes på landsplan. Jeg synes, det kunne være en inspiration for hele HK. På arbejdspladsen og i alle mulige andre sammenhænge bliver det forlangt, at vi er fleksible. Så bør HK også være det.

Kongres 2016

HK Kommunal kongres 2016
tema om det gode arbejdsliv. 31. januar til 2. februar på Comwell i kolding

HK Kommunal Kongres 2016

hold dig
opdateret om
kongres 2016

Læs flere nyheder

hold dig
opdateret om
kongres 2016

Læs flere nyheder

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK