HK: Digitalisering vedrører alle faggrupper i det offentlige

01. februar 2016  |  HK Stat  |

Skal digitalisering af den offentlige sektor lykkes, må alle dens medarbejdere have de rette faglige kompetencer. Det er budskabet i HK’s oplæg på Dansk It’s konference den 16.-17. marts 2016.

Vellykket digitalisering kræver ikke blot dygtige it-medarbejdere, men inddragelse af medarbejderne i bred forstand. Sådan lyder HK’s vurdering af, hvordan den offentlige sektor bedst ruster sig til at kunne håndtere den digitale fremtid. Budskabet indgår i konferencen ’Offentlig digitalisering 2016 - på vej mod d-land’ i form af oplægget ’Hvilke kompetencer er der brug for i en digitaliseret fremtid?’ ved HK Stats næstformand Peter Raben. Konferencen foregår den 16.-17. marts i Musikhuset Aarhus og henvender sig til alle, der beskæftiger sig med digitalisering af det offentlige Danmark.

Med medarbejdere i bred forstand mener han sagsbehandlere, administrative medarbejdere og frontpersonale.

- De (medarbejderne, red.) kan, som vi allerede ser i betydeligt omfang, fungere som ambassadører for digitalisering, men kan også yde værdifuld bistand ved at videregive deres erfaringer og viden om arbejdsgange, lovgivningsmæssige krav og borgerforventninger ved udvikling eller omlægning af digitale løsninger, da digitalisering ikke blot er teknik, men også organisation og kultur, siger Peter Raben.

Han tilføjer, at disse medarbejdergrupper også kan bidrage med at videreformidle brugernes oplevelser, kritik og forslag til forbedringer af de digitale løsninger.

- En solid, relevant forvaltningsmæssig og administrativ viden skal derfor kunne kombineres med dels formidlingsmæssige og kommunikative kompetencer, analytiske og projektorienterede kompetencer og it-kompetencer op til et vist niveau, siger Peter Raben og oplyser, at HK har som et af sine mål netop at fremme den kompetencekombination.

På konferencen er uddannelsesinstitutioner, kommuner, regioner, stat og andre relevante aktører repræsenteret med oplægsholdere, der kommer bredt omkring emnet digitalisering. Blandt andre optræder Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen, og erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen.

Læs mere om Dansk It’s konference Offentlig digitalisering 2016 - på vej mod d-land

Digitalisering HK-medlemmer