Må du bruge din arbejdsmail til at sende private beskeder i arbejdstiden?

01. februar 2016  |  HK Privat

En ny dom fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol slår fast, at det var i orden at afskedige en medarbejder, som brugte virksomhedens chatprogram privat. Virksomheden havde nemlig en politik, som forbød privat brug.

Ung mands hænder på et tastatur

Du skal tænke dig godt om, før du bruger arbejdsmailen og firmaets chatprogram som for eksempel Skype til at sende private beskeder i arbejdstiden.

Din arbejdsgiver må nemlig gerne læse med og fyre dig for det, hvis virksomheden har en politik, der forbyder privat brug af sociale medier. Det viser en ny dom fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.

En rumænsk ingeniør brugte sin chatprofil på Yahoo Messenger til både professionelle kontakter og til at skrive til sin forlovede og sin bror i arbejdstiden. Han påstod dog, at han ikke brugte det privat.

Men firmaet overvågede ham, og da de fandt ud af, at han havde chattet privat, blev han fyret. Og den fyring var altså i orden ifølge menneskerettighedsdomstolen.

Undersøg, om der er regler for privat brug
- Hvis du arbejder i en virksomhed, hvor der er forbud mod privat brug af chat og sociale medier i arbejdstiden, er det klogest at rette sig efter reglerne, lyder det overordnede råd fra Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat.

- Og hvis du er i tvivl, om der er regler i virksomheden, så kig på intranettet eller spørg din tillidsrepræsentant for at være på den sikre side, siger hun.

Ifølge dommen fra menneskerettighedsdomstolen er det rimeligt, at en arbejdsgiver sikrer sig, at medarbejderen rent faktisk udfører det forventede arbejde.

- Det betyder ikke, at en chef må læse dine private mails eller chatbeskeder. Men i sagen her fastholdt ingeniøren, at han ikke brugte chatten privat. Derfor havde arbejdsgiver ingen forventning om at finde noget privat og havde dermed ikke til hensigt at krænke medarbejderens privatliv, siger Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat.

Bedre at erkende end at lyve
Hun understreger, at hvis du som medarbejder bliver konfronteret med, at du har brugt for meget tid på eksempelvis chat eller Skype, så er det bedre at erkende end at lyve om det, hvis noget af det har været privat.

- Hvis der er en klar politik i virksomheden, er det ikke sikkert, at det vil redde medarbejderen fra afskedigelse, men ofte bør det kun føre til en advarsel, siger Klara Hoffritz.

Menneskerettighedsdomstolen lagde også vægt på, at ingeniøren ikke havde nogen god forklaring på den private chat i arbejdstiden.

Dermed åbnede domstolen for, at selv på trods af udtrykkeligt forbud mod at bruge chat og sociale medier privat i arbejdstiden, kan der være tilfælde, hvor en god forklaring kan begrunde det, så en afskedigelse ikke ville have været rimelig.

Digitalisering EU

læs
 andre nyheder
fra HK/Privat

Klik her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK