HK Stat sagsøger arbejdsgiver efter fejl med lønseddel

02. februar 2016  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Et HK Stat-medlem er blevet bedt om at betale mere end 75.000 kroner tilbage til sin arbejdsgiver, som gennem mere end 4 år havde lavet fejl med medlemmets lønseddel. Dybt urimeligt, mener HK Stat, der har lagt sag an mod arbejdsgiveren.

Det kan blive en dyr fornøjelse for dig, hvis din arbejdsgiver har lavet fejl med din lønseddel, for det er i sidste ende dit eget ansvar at holde styr på, om den er, som den skal være. Det har et HK Stat-medlem måttet finde ud af på den særdeles hårde måde.

Det kvindelige medlem aftalte med sin arbejdsgiver at reducere sin arbejdsuge fra 32 til 30 timer, hvilket naturligvis betød en tilsvarende lavere løn. I første omgang var der kun tale om en prøveperiode på 6 måneder, da begge parter skulle se, om det kunne fungere i forhold til medlemmets arbejdsopgaver.

Efter de 6 måneder besluttede de i fællesskab at fortsætte med en 30 timers arbejdsuge på permanent basis, da alle var godt tilfredse med, hvordan det hele var forløbet.

Men af den ene eller anden årsag blev hendes lønseddel ændret tilbage til de oprindelige 32 timer, så der derfor også blev udbetalt løn for 2 timer for meget svarende til omkring 1.300 kroner om måneden før skat.

Regning på 75.000 kroner

Kvinden lagde ikke mærke til fejlen, da hun ikke var klar over at hendes aflønningsbrøk var 3200/3700, som det hedder på en lønseddel. Og hun var desuden vant til, at hendes løn ændrede sig fra måned til måned med nogle hundrede kroner op og ned efter skat. Derfor fortsatte udbetalingen af for meget løn i omkring 4 ½ år, indtil hun i forbindelse med en lønstigning undrede sig over, at den tog afsæt i en 32 timers arbejdsuge og ikke de 30 timer, som ellers for længst var blevet aftalt.

Kvinden gjorde straks sin arbejdsgiver opmærksom på fejlen. Denne beklagede meget og indrømmede, at de havde lavet fejl, men bad hende alligevel om at betale alle de penge tilbage, som hun havde fået for meget i løn gennem de 4 år og 6 måneder, fordi man i sidste ende har ansvar for at kontrollere sin egen lønseddel.

Regningen for selv at gøre opmærksom på arbejdsgiverens fejl: 75.574,57 kroner.

HK lægger sag an

Men hendes lokale afdeling, HK Stat Hovedstaden, er dog dybt uenig i arbejdsgiverens krav om tilbagebetalingen og har derfor valgt at lægge sag an på vegne af medlemmet.

- For det første er det beløb, der er blevet udbetalt for meget om måneden, ikke særlig stort. For det andet er det sket over en meget lang periode. Og for det tredje er det arbejdsgiver selv, der har lavet fejlen. På baggrund af det, er det meget svært for os at se rimeligheden i, at hun skal betale alle pengene tilbage, siger advokat hos HK, Michael Møllegaard, der fører sagen for medlemmet.

Han opfordrer dog samtidig alle HK Stat-medlemmer til at være opmærksomme og tjekke deres lønsedler for fejl. For det er som udgangspunkt ens eget ansvar, at lønsedlen passer. Det er dog omstændighederne i den enkelte sag, der afgør, hvorvidt man for eksempel skal betale sin arbejdsgiver tilbage, hvis man i en periode har fået for meget i løn.

Det kvindelige medlem har ikke ønsket at stå frem med navn, da hun stadig arbejder hos den pågældende arbejdsgiver, som hun har et godt forhold til. Men hun ville gerne have historien frem, så andre medlemmer kan huske at kontrollere deres lønseddel for eventuelle fejl.

Hvornår skal du være særligt opmærksom på din lønseddel?

• Hvis dit timetal skifter
  • Hvis du bliver frataget funktioner
  • Hvis du tiltræder eller fratræder et job midt i en måned

Hvis du er i tvivl, om din lønseddel indeholder fejl, kan du kontakte din lokale HK-afdeling.

Løn Retssager HK-medlemmer