Hvad er den største udfordring i arbejdsmiljøet?

02. februar 2016  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Omstruktureringer, omstillingsevne og manglende ledelse giver bøvl med det psykiske arbejdsmiljø, mener tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, der mandag mødtes i forbindelse med HK Kommunals kongres i Kolding.

Marianne Heilskov Hansen

50 år, Brønderslev Kommune, AMR for 50 ansatte i Teknik og Miljø.

- De mange omstruktureringer kan være en stor udfordring. Også selv om de fagligt giver god mening. Vi oplevede, at en sammenlægning førte til en fordobling af antallet af medarbejdere, og det gav en stor afstand til nærmeste leder, der blev oplevet som meget lidt nærværende. Det hjalp, da vi gennem et stykke tid havde gjort opmærksom på problemerne, og vi fik en souschef, der blandt sine primære opgaver skulle tage sig af arbejdsbelastning og sygdom. Det gav en leder at sparre med for mig som AMR, og vi kan tage en fortrolig snak, når der opstår problemer med for eksempel faglige spørgsmål, it-problemer eller sygemeldinger, der skal håndteres. Vi fik også sat trivsel og arbejdsglæde på dagsordenen.

- Tillidsvalgte for alle faggrupper har et godt samarbejde i noget, vi kalder ”MED-gruppen”, som ligger uden for det formelle samarbejdssystem. Vi mødes jævnligt, og vi tager også initiativ til at samle alle medarbejdere et par gange om året, hvis der opstår noget akut. Det kan også ske, hvis nogle løse rygter om for eksempel besparelser skaber usikkerhed.

- Ledelsen ved godt, at vi ikke vil spilde nogens tid med unødvendige møder. Lige før jul var både borgmester, udvalgsformanden og kommunaldirektøren med til et af disse hastigt indkaldte møder. Nogle gange holder vi dem samme dag, som vi aftaler dem. Det er sjældent senere end næste dags morgen, når folk er mødt ind. Hvis man gør tingene ordentligt og konstruktivt, er det min erfaring, at vi bliver hørt og respekteret af ledelsen.

Anja Maigaard

42 år, TR for de ledende lægesekretærer på Rigshospitalet

- Vi har jo fint styr på det fysiske arbejdsmiljø, så det er helt klart det psykiske arbejdsmiljø, der er udfordringen. Det er rigtigt vigtigt, at alle medarbejdere får succes, så de føler glæde og motivation. Også på trods af de evindelige strukturændringer, vi oplever. Der er en tendens til, at hver gang noget fungerer i sundhedsvæsenet, så laver man det om.

- I øjeblikket er det implementeringen af sundhedsplatformen (ny digital platform på hospitalerne i regionerne Hovedstaden og Sjælland, red.), der er anledning til usikkerhed og frustration. Andre steder, hvor systemet er implementeret, er man gået direkte fra papir, men her hos os har vi jo i forvejen mange systemer og elektroniske journaler, og vi oplever, at lægesekretærerne ikke er blevet involveret tilstrækkeligt. Vi skal kæmpe for at få indflydelse, selv om det er os, der sidder med opgaverne i dag.

- Jeg synes, vi i dag er gode til samarbejde mellem centerledelsen, TR, AMR og mig som mellemleder, men det bliver endnu vigtigere i den kommende tid.

Bill Pharsen

61 år, HR-konsulent i Skive Kommune, FTR og AMR

- Omstilling er den største udfordring for arbejdsmiljøet. Jo mere økonomisk pressede vi bliver, jo mere må vi indstille os på at ophæve faggrænserne, så man ikke er ansat som administrativ medarbejder på et bestemt område, men i hele den kommunale administration. HK’erne burde stå i kø for at uddanne sig til for eksempel projektledere, for den type medarbejdere bliver der brug for på tværs i organisationen, men det er tydeligvis ikke helt gået op for dem. Jeg synes, de i højere grad burde komme til os i HR for at få afklaret deres kompetencer, så vi i fællesskab kan finde ud af, hvad der skal til for, at de kan udvikle sig i jobbet og bevare ansættelsen. I Skive Kommune har vi garanti for, at der ikke sker fyringer frem til 2018, men det forudsætter, at de ansatte er omstillingsparate.

- Det er en god idé med et intensiveret samarbejde for at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø. Hos os har vi en målsætning om at køre et enstrenget system, hvor TR også er AMR. Det har den fordel, at vi som tillidsvalgte kan tage hensyn til alle aspekter af en sag. Ulempen kan selvfølgelig være, at få personer får alt for meget arbejde og alt for megen magt.

Jette Panton

50 år, Tandplejen i Lyngby-Taarbæk Kommune, TR

- Vi er ved at lægge ni klinikker sammen til én stor med i alt 38 kvinder og én mand. Det er en stor udfordring at gå fra små enheder med hver deres kultur til én stor, men foreløbig er der en positiv stemning, fordi vi har følt os inddraget og har siddet i fokusgrupper med hver vores opgaver i forbindelse med sammenlægningen. Vi har været på studieture til andre kommuner for at få inspiration. Vi arbejder med åbne referater og udsender nyhedsbreve, så alle kan følge med.

- Vi ved, at nogle sammenlægninger i andre kommuner er gået knap så godt, og vi forsøger at lære af de dårlige historier, så vi ikke tager dem med os. Der er talt om sammenlægningen i 20 år, nu bliver det endeligt til noget. Mit håb er, at vi med forberedelserne er så langt, at det bliver godt. Foreløbig er der en positiv stemning. Vi frygter lidt, at man på længere sigt vil begynde at skære i antallet af ansatte, når vi først er flyttet sammen.

- Vi har et godt samarbejde mellem TR, AMR og leder. I den forbindelse er det en stor fordel, at vi har en meget garvet TR.

Kongres 2016

HK Kommunal kongres 2016