Trivslen vokser, når ledelse og tillidsvalgte samarbejder

03. februar 2016  |  Chefgruppen  |

Den uformelle dialog mellem ledelse og tillidsvalgte kan være med til at løse problemer i opløbet, lød budskabet på HK Kommunals kongres.

- Det hjælper ikke noget, at vi taler om, hvor dårligt det psykiske arbejdsmiljø er, og at lederen ikke gør noget ved det. Det hjælper noget, når vi taler med lederen om, hvad og hvordan vi gør noget ved det.

Sådan sagde Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, i sin tale på den netop afholdte kongres, hvis tema var Det gode arbejdsliv.

For når ledelse og tillidsvalgte samarbejder om at løse problemer med det psykiske arbejdsmiljø, får trivslen et spark i den rigtige retning.

- Lederne er ikke vores modstandere. De synes også, det er rædselsfuldt med et dårligt arbejdsklima. Så hvordan vi kan åbne et tillidsrum mellem jer tillidsvalgte og lederne, spurgte Mads Samsing.

Temperaturen på nulpunktet

For at illustrere budskabet fortalte han historien om et callcenter, hvor trivslen har fået et knæk. De små smil, venlige bemærkninger og øjenkontakten er væk. Tillidsrepræsentanten har set det, men er i tvivl om, hvordan han skal tackle det.

Han tager derfor fat i arbejdsmiljørepræsentanten. Sammen analyserer de situationen og går til lederen: “Der er nogle medarbejdere i callcentret, som ikke har det så godt med hinanden. Af og til går det ud over borgerne.” Lederen har ikke kontor i nærheden af callcentret, så hun har ikke set det. Men nu får hun mulighed for at gøre noget ved det. Og hvis tillidsrummet er stort, kommer hun måske tilbage med sit forslag til løsning: “Jeg tænker, jeg vil tage en samtale med medarbejderne hver for sig. Hvad tænker I om det?”. Hun søger reaktioner fra de tillidsvalgte, før hun tager affære.

- Det er bare et tænkt eksempel, men pointen er, at det er i dag-til-dag-samarbejdet med lederne, at I kan gøre en forskel. Og ved I hvad? Langt de fleste ledere er med på den. De inviterer os til dette samarbejde, sagde Mads Samsing til de tillidsvalgte på kongressen.

Vi er lydhør over for hinanden

Karin Termannsen er, ud over at være leder, også medlem af HK Kommunals chefbestyrelse.

Den uformelle dialog mellem ledelse, TR og AMR og det at bruge de tillidsvalgte som særligt betroede eller ’ekstra øjne’ i det daglige, har Karin Termannsen god erfaring med. Som kontorchef for Intern administration og Service i Region Nordjylland er hun daglig leder for 45 medarbejdere.

- Det er min opfattelse, at jeg generelt har et godt samarbejde både med vores HK-tillidsrepræsentant og vores arbejdsmiljørepræsentanter. Jeg oplever en vilje til at indgå i et ligeværdigt samarbejde og ikke opfatte hverdagen som en kamp mellem a og b-siden. Når man vil det og er lydhør over for hinanden, kan man godt. Vi har jo en fælles dagsorden om at ville det bedste for alle.

Karin Termannsen oplever også, at tillidsrepræsentanten kan spotte mislyde og andet i organisationen, hun som leder ikke nødvendigvis altid ser eller hører om.

- Men hvis jeg bliver gjort opmærksom på det, kan vi i fællesskab løse det. Det kræver selvfølgelig et tillidsforhold – jeg hører fx tillidsrepræsentanten: ”Hvad tænker du, vil være den bedste løsning her – at tage det op på et personalemøde, tage en snak med en enkelt medarbejder eller fx drøfte problemet i en mindre gruppe/teamet”.

Godt arbejdsmiljø smitter

Dialogen på det mere uformelle niveau er velegnet til at løse akutte problemer, fordi det er muligt at trække hurtigt af på tingene, mener Karin Termannsen.

- Jeg siger ikke, at det er nemt, det kræver som sagt vilje til samarbejde, for vi er jo stadig en A- og B-side, som ikke altid er enige, men det forhindrer ikke et godt samarbejde. Og jeg er generelt ikke tilhænger af at gå og gemme på problemerne, så hvis de kan løses ved en uformel dialog, er det fint.

Og – tilføjer Karin Termannsen:

- Arbejdsmiljø er jo også for ledelsen, og når medarbejderne har et godt arbejdsmiljø, bliver det også nemmere for mig at være leder. Når det regner på præsten, drypper det som bekendt også lidt på degnen.

Arbejdsmiljø

Er du chef eller leder i en kommune eller region?

Chefgruppen på hk.dk

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK