HK Kommunals medlemmer er tilfredse med deres ledere

04. februar 2016  |  Chefgruppen  |  HK Kommunal  |

Oplevelsen af ledelseskvaliteten, tillid til ledelsen og udviklingsmulighederne i arbejdet takket være lederne er tre områder, hvor HK Kommunal-medlemmernes vurdering ligger klart højere end landsgennemsnittet, viser en ny rundspørge om det psykiske arbejdsmiljø.

En høj grad af tillid til ledelsen. En oplevelse af at få støtte og hjælp fra nærmeste leder. Og gode udviklingsmuligheder for den enkelte, takket være ledelsen.

Flertallet af medlemmerne i HK Kommunal har en ovenud positiv oplevelse af deres ledere. Det viser en ny rundspørge, HK Kommunal har gennemført om medlemmernes psykiske arbejdsmiljø i forbindelse med den netop afholdte kongres, hvis tema var ”Det gode arbejdsliv”.

Rundspørgen tæller næste 3.000 medlemmer af HK Kommunal og rummer også en sammenligning med en landsdækkende kortlægning af lønmodtagernes psykiske arbejdsmiljø, som det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø gennemførte i 2014. Sammenligningen placerer HK Kommunals medlemmer klart højere i deres vurdering af ledelsen i dagligdagen.

Stoler på ledelsen

Tre ud af fire mener, at de altid eller ofte kan stole på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen. Til sammenligning er landsgennemsnittet 60 pct. Når det gælder oplevelsen af, om ledelsen stoler på, at de ansatte gør et godt stykke arbejde, svarer næsten 80 pct. hos HK Kommunal ’i meget høj grad’ eller ’i høj grad’, hvilket også er højere end landsgennemsnittet. Samlet set ligger HK Kommunal dermed klart bedre end landsgennemsnittet, når det gælder tillid til ledelsen.

Spørgsmål om, hvorvidt medlemmerne oplever at få støtte og hjælp fra ledelsen og have udviklingsmuligheder i arbejdet takket være nærmeste leder giver et samlet billede af ledelseskvaliteten – og også den ligger klart over landsgennemsnittet. Næsten otte ud af ti oplever ’altid’ eller ’ofte’ at få hjælp og støtte fra nærmeste leder. Og to ud af tre oplever, at nærmeste leder sørger for udviklingsmuligheder.

Når det gælder anerkendelse fra ledelsen ligger HK Kommunal på linje på kollegerne i resten af landet: Mere end hver anden (54,5 pct.) oplever i meget høj eller høj grad, at arbejdet bliver påskønnet og anerkendt af ledelsen.

Stadig plads til forbedringer

På en række punkter giver HK Kommunal-medlemmerne dog også udtryk for usikkerhed og mangel på anerkendelse. Usikkerheden er en smule højere end landsgennemsnittet, når det drejer sig om frygten for at miste jobbet og markant højere, når det handler om frygten for at mod sin vilje at blive forflyttet til andet arbejde. Den gensidige, kollegiale anerkendelse ligger også lavere, sammenlignet med landets øvrige lønmodtagere.

Mette Marie Langenge, ledelseskonsulent i HK Kommunal, glæder sig først og fremmest over den positive oplevelse af ledelseskvaliteten hos medlemmerne:

- I løbet af de seneste ti år er der gjort en stor indsats for at udvikle ledelseskvaliteten i kommuner og regioner. Efter Trepartsaftalen i 2007 er der fx sat massivt ind med formelle lederuddannelser, og siden 2005 har vi gennem Væksthus for Ledelse leveret store mængder af målrettet inspiration til de kommunale og regionale leder og chefer. Jeg er sikker på, at denne massive indsats har støttet ledelsesdagsordnen og bidraget til, at mange medarbejdere oplever, at de faktisk har en god leder i hverdagen, siger hun og tilføjer:

- Der er dog stadig noget at komme efter, også for lederne, når medarbejderne også oplever at have for lidt indflydelse på deres arbejdsopgaver og oplever at have en meget tidspresset hverdag.

Læs ”Rundspørge til medlemmer af HK Kommunal om psykisk arbejdsmiljø” her

Ledelse Arbejdsmiljø

coaching for erfarne og nye ledere

Se dine muligheder

coaching for erfarne og nye ledere

Se dine muligheder

Er du chef eller leder i en kommune eller region?

Chefgruppen på hk.dk