Vi skal på banen samtidig med ’spare’-konsulenterne

05. februar 2016  |  Sjælland  |

Og vi skal være endnu bedre til at sætte en politisk dagsorden i kommunerne, fastslår HK Kommunal Sjælland. Når konsulentens sparerapport er færdig, er det for sent.

Person der tager et bundt pengesedler

HK skal på banen, allerede når – og gerne før – kommunerne fastlægger budget. Vi skal på banen, når kommunerne hyrer konsulentfirmaer, fordi så ved vi, at der er besparelser på tapetet. Jo tidligere vi kommer på banen, des større er mulighederne for at få indflydelse og påvirke beslutningerne.

Har politikerne allerede fået stukket en konsulentrapport i hånden – som de færreste læser udover konklusionen om, at der kan spares et antal millioner – så er det for sent.

Vi skal som fagforening være i stand til at sætte en politisk dagsorden, som på et klart sprog fortæller politikerne, hvad konsekvenserne for borgere, serviceniveau og medarbejdere vil være, hvis de gennemfører en given besparelse. Vel at mærke inden de lægger sig fast på et bestemt beløb. Ellers kan vi kun udføre damage control.

HK's indsats

Det er en del af den lære, vi har fået i forbindelse med en sag fra Slagelse Kommune i det forløbne år.
Her vil byrådet samle alle økonomifunktioner fra samtlige institutioner, skoler m.v. i ét centralt center. Det kan ifølge en konsulentrapport betyde 17-18 mio. kr. i besparelser om året. Derudover skulle der på området gennemføres en almindelig budgetbesparelse.

Faglig konsulent Torben Burholt har været tæt på sagen og sammen med tillidsrepræsentanterne presset på for at påvirke beslutningen, som betyder 40-45 færre HK-stillinger. Det var umuligt at rokke ved den overordnede beslutning om centralisering og sparemålet, fortæller han.

- Vi fik gennemført et uformelt ansættelsesstop, så der ikke blev nyansat samtidig med, at der lå en fyringsrunde forude. Vi fik desuden indflydelse på ansættelsesproceduren, så et tilbud om job i det nye center ikke automatisk udløste en fyreseddel, hvis man sagde nej. Vi havde stort fokus på, hvad den enkelte kunne tænke sig. Vi fik forhandlet ekstraordinær fratrædelsesgodtgørelse til nogle få af dem, der ville fratræde. Og vi fik aftaler om fritstilling og ekstraordinære uddannelsesmidler udover tryghedspuljen i overenskomsten.

Slutresultatet blev 23-24 afskedigelser og 7-8 frivillige fratrædelsesaftaler. Dette er voldsomt mange, men alligevel færre end frygtet/beregnet.

Dårlig proces

Den dag fyresedlerne blev udleveret, holdt afdelingen åben fagforening, der var bemandet med vejledere og konsulenter og FTR, som tilbød rådgivning fælles og på individuelt plan.

- De implicerede var glade for især den meget grundige information, de fik undervejs i forløbet, så rygter blev manet i jorden straks. Naturligvis er de fyrede frustrerede, men det er de resterende medarbejdere i kommunen såmænd også. Fordi de medarbejdere, som nu er fyret eller flyttes til administrationscentret, udførte mange andre opgaver hver især. Nu er de væk, og ingen har endnu taget stilling til, hvem der så skal løse de opgaver. Denne problemstilling prøver HK og tillidsrepræsentanterne også at sætte fokus på, fortæller Torben.

- Det er desværre et godt eksempel på en dårlig politisk proces, hvor politikerne stirrer sig blinde på pengene uden at overveje konsekvenserne i detaljer. Og så er det måske også et eksempel på, at der ikke er den store risiko for at miste stemmer ved næste valg, når man sparer på administration, fordi konsekvenserne er skjult for borgerne. Vi ser i hvert fald ikke den samme interesse i f.eks. at gennemføre skolesammenlægninger/lukninger, selv om der i mange kommuner er beregnet økonomisk gevinst på det område.

Kommunal generalforsamling sjælland Kommunal

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK