Ring til fagforeningen

Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag Lukket

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

Debatindlæg: Styrk Skat og stands strøm af momspenge til terrorister

08. februar 2016  |  HK Stat Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

DR’s dokumentation af, at penge fra momssvindel er med til at finansiere terror, fik HK Stats næstformand Peter Raben til at reagere med et læserbrev for at påpege behovet for flere medarbejdere i Skat. Indlægget er bragt i Jyllands-Posten 8. februar 2016.

Svindel med moms koster staten millioner. Og som om det ikke var slemt nok, har DR dokumenteret, at nogle af pengene går til at finansiere terror.

Se på dr.dk: DR1Dokumentaren: Sådan svindles Danmark (2:3)

Alligevel viger regeringen tilbage for at tilføre Skat de medarbejdere, som åbenlyst er nødvendige for at sætte prop i momssvindel og anden skatteunddragelse.

Det stod klart, da skatteminister Karsten Lauritzen den 29. januar var kaldt i samråd om netop momssvindlen. Imens breder der sig – som Danske Revisorer har konstateret – ’en rådden kultur’ i flere danske virksomheder, fordi mange ikke tror, at snyd bliver afsløret.

Desværre er det ikke så underligt, at vi er endt i den uhyggelige situation, at snyd bliver dagligdag, og terrorister kan finansiere nogle af deres aktiviteter med penge fra svindel med dansk moms. Der har simpelthen ikke været resurser nok i Skat til ordentlig kontrol på området. Der er blevet skåret i antallet af medarbejdere, især inden for kontrolindsatsen.

Nu er eller bliver der flyttet medarbejdere, som skal hjælpe med at inddrive de milliarder, som mangler at blive betalt i skatter og afgifter. Men det er ren brandslukning. Mens man forsøger at slukke branden i et hus, brænder et andet ned i mellemtiden. Dertil kommer, at det hele tiden har været planen, at antallet af medarbejdere tilknyttet en særlig indsats rettet mod økonomisk kriminalitet skulle nedtrappes.

Men det ville være komplet uansvarligt, når man tænker på, at nogle af pengene, der kunne være blevet brugt på hjemmehjælp til de ældre eller forbedring af landets folkeskoler, er havnet i hænderne på terrorister. Derfor er der brug for at opruste medarbejderstaben i Skats kontrolindsats. De kan være med til at bekæmpe kriminalitet og terrorisme – som Danmark også internationalt er forpligtet til. En medarbejder, der kontrollerer blandt andet moms, tjener sig selv rigeligt ind igen.

Derudover kræver kontrolarbejdet hos Skat meget rutine. Derfor er det fuldstændig meningsløst at flytte erfarne kontrolmedarbejdere til at inddrive, uanset hvor vigtig den opgave er. Ansæt i stedet nye medarbejdere til at varetage inddrivelsen, og lad være med at flytte alt for meget rundt geografisk, for det skaber uro og kan i værste fald betyde, at dygtige medarbejdere helt forlader Skat.

Tilstrækkeligt med velkvalificerede medarbejdere er forudsætningen for både effektiv inddrivelse og bekæmpelse af svindel. Samtidig kræver det flere medarbejdere at spotte nye udfordringer, der dukker op i en globaliseret og digitaliseret tidsalder, hvor forbrydere agerer på tværs af lande og kontinenter. En af udfordringerne er forfalskning med mærkevarer udført af personer, der formodentligt også er indblandet i kriminelle aktiviteter som våbenhandel og menneskesmugling.

Manglende investering i flere kontrolmedarbejdere betyder, at der fortsat vil strømme penge i lommerne på terroristerne i stedet for i den danske statskasse.

Politik

Problemer med login?