Fællesskab, faglighed, fortid og fremtid

08. februar 2016  |  Midt

DM i Skills viste sig at være et godt sted at møde de unge til en snak om fællesskab, faglig stolthed, fortid og fremtid. ”Vi var med til at formidle til de unge og deres forældre, at en god erhvervsuddannelse også kan være et godt førstevalg”, fortæller ungdomskonsulent Peter Lykkegaard, der koordinerede HK Midt’s stand.

Det er super spændende med DM i Skills. Jeg havde en ide om en bestemt uddannelse, men jeg blev ret inspireret af fagene herude – man kommer bare hurtigere i gang med det man gerne vil i erhvervsfagene. Nu skal jeg hjem og overveje det lidt...

– Sofie, 10. klasse.

- På DM i Skills var vi med til at skabe noget stolthed og engagement omkring alle erhvervsuddannelser, også på vores HK-områder. Det er især folkeskoleelever, der besøger Skills. Dem fik vi vist, at det almene gymnasium ikke er den eneste mulighed for en god uddannelse, og at en erhvervsuddannelse kan være meget værdifuld. På skills var vi med til at formidle til de unge og deres forældre, at det også kan være fedt med en god erhvervsuddannelse, fortæller Peter om oplevelserne på DM i Skills, hvor unge fra hele landet mødtes i Fredericia og dystede i faglige opgaver.

Fra museets gemmer

Pernille og Karla til DM i Skills

Pernille og Karla roder med en gammel drejeskivetelefon til DM i Skills

Fedt kasseapparat - sådan et må vi ha'!

- Sofie og Pernille.

For at skabe lidt blikfang for HK Midt’s stand, havde Peter været i afdelingens museum og fundet sjove genstande fra fagets fortid:
   - Vi ville gerne vise de unge, hvilken fantastisk spændende udvikling vores fag har været igennem. Derfor byggede vi standen op som et gammelt kontor og en gammel butik med nogle sjove ting fra museet. Det gav en god baggrund for en spændende snak med de unge om deres bud på fremtiden i vores fag, lyder det fra ungdomskonsulenten, der glæder sig over et inspirerende møde med engagerede og interesserede unge. Når de altså først havde studeret skrivemaskiner, fastnettelefoner og andre af fortidens klenodier! Peter tilføjer:
   - Selvfølgelig fik vi også nævnt for dem, hvor vigtigt det er med fagligt fællesskab omkring vores fag. Ikke mindst netop pga. den rivende udvikling, man skal tilpasse sig hele tiden. Fællesskabet bør derfor også være en del af fagets fremtid, uanset om du arbejder i butik, på lager, kontor eller som multimediegrafiker.

Kunne en sms kun indeholde 160 tegn? Hvad så hvis man ville sige mere...?

- Pernille, 9. klasse.

Mødte forældre i øjenhøjde

Sofie og Pernille fascineres af det gamle kasseapparat fra HK Midts museum

Forældre havde også mulighed for at besøge DM i Skills. For Peter Lykkegaard og HK Midt gav det mulighed for at komme af med ekstra viden og budskaber til de voksne:
   - Arrangementet handlede først og fremmest om, hvor vigtigt det er, at flere unge vælger gode erhvervsuddannelser. Det var dog også et vigtigt budskab fra vores stand, at forældrene har og tager et ansvar, når de unge har et fritidsjob. Det er vigtigt, at forældrene også her er på banen og bakker op om de unge. På den måde fik vi bragt nogle af de budskaber frem, som vi også gør med Jobpatruljen, fortæller Peter om mødet med forældrene.

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre