Fakta- og Fona-ansatte går ny fremtid i møde

09. februar 2016  |  MidtVest  |

De ansatte i Fakta og Fona går en ny fremtid i møde, efter Fona er gået i betalingsstandsning, og 20 Fakta-butikker heraf tre i det midt- og vestjyske må lukke.

19. januar 2016 meldte Coops koncerndirektør Jan Madsen ud, at 20 Fakta-butikker skal lukke. Tre af butikkerne ligger i det midt- og vestjyske område, nemlig Fakta i Gravene i Viborg, Fakta på Glentevej i Herning og Fakta i Ringkøbing-Centret på Skaadsmosevej i Ringkøbing.

Udmeldingen fra Jan Madsen var, at i de 20 butikker vil Coop i videst muligt omfang tilbyde medarbejderne job andre steder i Fakta eller i det øvrige Coop.

Lettet Majbrit starter i ny Fakta butik

Majbrit Hedegaard.

Majbrit Hedegaard er blevet tilbudt job i en anden Fakta-butik i Herning, end den der lukker, og hun er lettet over at kunne blive i Fakta.

HK Handel MidtVest tog straks efter udmeldingen kontakt til de medlemmer, der er berørt af butikslukningerne, og tilbød råd og vejledning.

Ét af de berørte medlemmer af HK MidtVest er 47-årige Majbrit Hedegaard fra Ilskov, der i to et halvt år har arbejdet i Fakta på Glentevej i Herning.

- Butikschefen informerede os om lukningen, og jeg blev selvfølgelig nervøs, for ville lukningen betyde, at jeg mistede mit job. Men under et møde med HR-afdelingen fik vi at vide, at man ville være behjælpelig med at få os placeret andre steder, og ugen efter blev jeg tilbudt job i Fakta på Porsvænget i Herning, fortæller hun.

Majbrit Hedegaard starter allerede i uge 11 i butikken på Porsvænget.

- Jeg er lettet over at kunne blive i Fakta og så i en butik i samme by, som jeg har arbejdet i. Men det er da mærkeligt at skulle lukke en butik ned, og ikke alle ens kolleger følger jo med til Porsvænget, siger hun.

Baggrunden for lukningen af de 20 Fakta-butikker er investering i moderniseringer, der skal styrke kæden. I løbet af det seneste år er 80 Fakta-butikker blevet moderniseret til det nye såkaldte F-16 koncept. Resultaterne har været så gode, at tempoet nu sættes op, og i 2016 er der planlagt yderligere i alt 150 moderniseringer.

HK MidtVest står klar til at hjælpe

Fakta i Gravene i Viborg.

I alt tre Fakta-butikker i HK MidtVests område lukker heriblandt Fakta i Gravene i Viborg.

Også i Fona venter der medarbejderne forandringer.

Michael Kjær, der er administrerende direktør i F Group A/S, som ejer Fona, meddelte 1. februar 2016 i en pressemeddelelse, at Fonas ledelse har besluttet at indlede en rekonstruktion af hele elektronikvirksomheden hos Sø- og Handelsretten i København.

I pressemeddelelsen fortalte selskabet også, at kreditorerne havde fået en meddelelse om, »at de må vente med at få deres penge«.

Betalingsstandsningen kommer som følge af det seneste års intense konkurrence på elektronikmarkedet, hvor Fona er blevet presset på indtjeningen.

Indtil videre holder alle 56 Fona-butikker og online-shoppen åbent, som de plejer. I det midt- og vestjyske er der tre Fona-butikker, nemlig i Sct. Mathias Centret i Viborg, på Nørregade i Holstebro og i herningCentret på Merkurvej i Herning.

HK Handel MidtVest har skrevet til alle medlemmer i de tre butikker og fortalt, hvordan en rekonstruktion foregår, og hvad den betyder for de ansatte.  Samtidig har HK Handel MidtVest tilbudt, at medlemmer med spørgsmål har kunnet henvende sig.

Martin afventer situationen i Fona

Fona i Holstebro.

Fona har tre butikker i det midt- og vestjyske blandt andet en butik på Nørregade i Holstebro.

Ét af de medlemmer, som har benyttet sig af tilbuddet fra HK Handel MidtVest, er 22-årige Martin Nyborg, som arbejder hos Fona i Holstebro.

- Jeg er elev og ville gerne høre nærmere om, i hvilken situation jeg står, hvis butikken lukker. Jeg er udlært butiksassistent i slutningen af august, så jeg vil ikke være glad, hvis jeg mister min elevplads på grund af en lukning. Men nu må vi se. Jeg tager en dag ad gangen, og jeg synes, det har været rart at kunne snakke om situationen med HK. Det er betryggende at vide, at der er hjælp og støtte at få fra min fagforening, siger han.

Sådan forholder du dig under en rekonstruktion

Ved en rekonstruktion af et firma skal der inden for fire uger holdes et ”planmøde” mellem firmaet og kreditorerne, hvor rekonstruktøren (typisk en advokat) fremlægger et forslag til, hvordan man går videre med rekonstruktionen. Hvis kreditorerne og firmaet bliver enige om forslaget, går man i gang med at udføre planen. Hvis man ikke kan blive enige, bliver firmaet sat under konkursbehandling.

Senest efter seks måneder skal de samme parter til et ”afstemningsmøde” i Skifteretten, hvor man skal blive enige om den konkrete plan for en rekonstruktion af virksomheden. Rekonstruktionsplanen kan handle om videresalg af virksomheden, nye investorer eller andet. Hvis parterne ikke er enige på afstemningsmødet, bliver firmaet sat under konkursbehandling.

- Rekonstruktionen betyder ikke noget for dig som ansat. Er du ansat i et firma under rekonstruktion, skal du møde på arbejde, og du modtager stadig løn, pension og andre goder. Du skal dog være opmærksom på, at manglende løn, dele af løn eller feriepenge for tiden inden rekonstruktionen bliver fastfrosset, indtil rekonstruktionsperioden er ophørt. Men du beholder selvfølgelig retten til pengene, fortæller Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest.

- Hvis du arbejder for en virksomhed under en rekonstruktion, og virksomheden senere går konkurs, vil den løn, du har til gode, også forud for rekonstruktionsperioden, blive udbetalt fra Lønmodtagernes Garantifond. Det hjælper HK Handel dig naturligvis med, forklarer hun.

Der er en seks måneders grænse bagudrettet. Lønmodtagernes Garantifond har en maksimaludbetaling på 160.000 kr. efter skat – eksklusiv feriegodtgørelse.

Arbejdsmarked HK-medlemmer

Kulturelle og andre spændende medlemstilbud

Se HK Medlemsfordele

Følg HK MidtVest på Facebook