Udflytning skal gøre afstand kortere

10. februar 2016  |  Nordjylland  |

Et mere lige Danmark kan sætte udkantsproblemer på dagsordenen, lød det på lokalgeneralforsamling i Hjørring

Udflytning af statslige arbejdspladser fra hovedstaden kan gøre afstanden fra lokalområde til beslutningstagere kortere.

Det håber formanden for HK Nordjyllands lokalråd i Hjørring-Brønderslev Gunvor Sunesen.

På fagforeningens lokale generalforsamling 9. februar kommenterede hun den aktuelle udflytning af arbejdspladser til bl.a. Hjørring og Brønderslev, som er udset til at huse henholdsvis 257 arbejdspladser i Statens Administration og 37 i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

- Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi lokalt kan levere absolut kompetent arbejdskraft til disse arbejdspladser. Udflytningen kan også forhåbentlig gøre afstanden mellem beslutning og handling væsentlig kortere, sagde Gunvor Sunesen til de godt 60 deltagere i generalforsamlingen.

Hun henviste til problemerne med sikring af den nordjyske vestkyst, hvor storme har gjort indhug i kystlinjen og kastet flere sommerhuse i havet.

- Der er lige pludselig langt fra gerningsstedet til der, hvor beslutningen om kystsikring eller ej skal tages, sagde Gunvor Sunesen, der håbede at et mere lige Danmark vil bidrage til at sætte ”udkantsproblemer” stærkere på dagsordenen.

Flere arbejdspladser
Udflytning af statslige arbejdspladser gavner lokalområdet, hvor der i forvejen allerede er gode takter, fortalte Gunvor Sunesen i sin beretning.

- Vi har et aktivt uddannelsesmiljø; det giver unge mennesker i bylivet og handelen trives, når nogle butikker vælger at dreje nøglen, dukker andre op, sagde hun.
Et af de steder, hvor der sker rigtig meget er havnen i Hirtshals.

- I Norge kigger man lidt på omkostningerne til fragt, hvilket give en del arbejde med omskibninger, og sammen med færgeruterne til nordatlanten gør det havneområdet dynamisk, sagde Gunvor Sunesen.

Hun bebudede, at lokalrådets arrangement i foråret kommer til at handle netop om udviklingen på Hirtshals Havn og omtalte arrangementer, som lokalrådet har holdt i årets løb, bl.a. besøg i Aalborg Lufthavn og juletræsfest. Desuden repræsenterer lokalrådet HK Nordjylland i forskellige lokale udvalg og bestyrelser.

- Trods fusioner er HK stadig aktiv lokalt, slog Gunvor Sunesen fast.

Nye i lokalrådet
Elinor Brøndbjerg og Jens Fuglsang genopstillede ikke til lokalrådet. I stedet blev valgt Solvej Christensen, der er ansat hos forsvaret i Hjørring, og Louise Frandsen fra Hjørring Kommunes jobcenter.

Elinor Brøndbjerg blev desuden valgt som suppleant for lokalområdet medlem af bestyrelsen i HK Privat Nordjylland.

- Mød mennesker med venlighed

- Hvis mange tænker over at møde andre mennesker med venlighed, så gør det en forskel.

Merete Pilgaard, initiativtager til Venligboerne og sygeplejerske hos Hjørring Kommune, fortalte på generalforsamlingen om foreningen og ideerne bag.

Fra at være en lokal facebook-gruppe med 150 medlemmer, er initiativet vokset til 150.000 medlemmer i 90 danske byer og har spredt sig til 9 europæiske lande. Initiativet er desuden indstillet som modtager af Nobels Fredspris.

- I starten handlede det ikke om flygtninge. Det handlede om at skabe mere venlighed mellem mennesker, fortalte Merete Pilgaard.

- Da Hjørring Kommune i oktober 2014 skulle modtage et stort antal flygtninge, satte vi os for at byde dem velkommen med forskellige aktiviteter som fx spis-sammen-arrangementer. Vi opfattede os som hjælpere, men det viste sig, at vi selv fik så utroligt meget tilbage.

Siden er det gået slag i slag med aktiviteterne, som nu bl.a. også tæller en café i Hjørrings centrum.

- Vores metode er helt enkelt ’venlighed,’ og kan sammenfattes i tre sætninger: ’Mød mennesker med venlighed,’ ’Vær nysgerrig på forskelle’ og ’Respekter forskelle,’ sagde Merete Pilgaard.

Hun tror, at Venligboerne er blevet en succes, fordi rigtig mange mennesker længes efter at være sammen med andre mennesker i stedet for det overfladiske venskab på facebook.