HK Stat Østjylland advarer: Job i staten kan koste dyrt

11. februar 2016  |  Østjylland  |

Formand for HK Stat Østjylland raser over regeringens frontalangreb på nyansatte på statslige arbejdspladser. ’Vi anbefaler vores medlemmer at tænke sig grundigt om’, lyder det.

HK Stat Østjylland har her til formiddag udsendt en advarsel til 150 medlemmer, der er blevet opfordret til at søge job hos SKAT i Grenaa. De østjyske medlemmer har tidligere modtaget en henvendelse fra HK Jobbørs om, at SKAT i Grenaa har brug for 40 nye medarbejdere til Inddrivelsen. Men nu advarer HK Stat om at man skriver under på en ansættelseskontrakt i staten.

Moderniseringsstyrelsen har nemlig meddelt i et cirkulære, at ’Ansættelsesområdet er ministeriet med de til enhver tid tilhørende institutioner uanset geografisk placering. Der er forflyttelsespligt inden for hele ansættelsesområdet'. Det betyder, at de nyansatte har pligt til at flytte med, hvis staten på et tidspunkt eksempelvis ønsker at flytte de 40 nye stillinger i Grenaa til en helt anden landsdel.

- Vi er ganske enkelt rystede over, at Moderniseringsstyrelsen opfører sig på den her måde. Der har ikke været en forhandling, der har ikke været en dialog. Vi er ikke engang blevet orienteret om, at cirkulæret var på vej, siger formand for HK Stat Østjylland, Bent Klim Johansen.

Han frygter nu, at det kan blive meget svært for SKAT i Grenaa, og alle andre statslige arbejdspladser, at tiltrække kompetente medarbejdere.

- Vi har, sammen med HK Jobbørs, indgået en samarbejdsaftale med SKAT om at finde egnede og kompetente ansøgere til de 40 nye stillinger hos SKAT i Grenaa. Og vi har kandidaterne. Men vi kan ikke acceptere så urimelige ansættelsesvilkår og derfor advarer vi nu vores medlemmer om at skrive under på en ansættelseskontrakt, siger Bent Klim Johansen.

Bent Klim Johansen anbefaler medlemmerne, at henvender sig til HK Stat Østjylland, inden de skriver under, så fagforeningen kan tage en forhandling med arbejdsgiveren.

Vælger man at skrive under på klausulen om forflytningspligt kan det nemlig blive særdeles dyrt. En underskrift betyder nemlig, at man er tvunget til at flytte eller at sige op. En opsigelse betyder, at man mister retten til den lønforsikring, man har som medlem af HK Stat, ligesom man kommer i karantæne og derfor ikke kan få dagpenge i en periode.

- Det har altid været sådan, at forflytning fra en landsdel til en anden, var en væsentlig ændring i arbejdsforholdet. Derfor skulle det varsles efter de samme regler som en opsigelse. Takkede den ansatte nej til at flytte til en anden landsdel, så havde vedkommende ret til dagpenge og lønforsikring. Men det er altså slut nu. Flytter man ikke med, så koster det udbetaling fra lønforsikringen i seks måneder og karantæne fra dagpenge i tre uger, siger Bent Klim Johansen, der ikke mener at en ansættelse i staten længere er attraktiv.

- Det siger næsten sig selv, at man vil tænke sig særdeles grundigt om, inden man skriver under på de her vilkår. Det er jo mennesker og deres familier, der er tale om. Er man flyttet til Grenaa, har købt hus, fået børnene i en ny skole og ægtefællen har fundet ny beskæftigelse, så har man da ikke brug for, at arbejdsgiveren har ret til at meddele, at man lige om lidt har pligt til at møde på job i Maribo og hele familien derfor er tvunget til at flytte igen, siger Bent Klim Johansen.

Ansættelse Politik Stat

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK