Optimisme for vækst og jobs

11. februar 2016  |  Nordjylland  |

Trods færre arbejdspladser er der grund til optimisme, lød det på generalforsamlingen i HK-lokalrådet for Frederikshavn og Læsø

Den lokale beskæftigelse var i centrum, da HK Nordjyllands lokalråd for Frederikshavn og Læsø kommuner holdt generalforsamling 10. februar.

- Nedgangen i antallet af arbejdspladser er større i Frederikshavn Kommune end i resten af Nordjylland, påpegede lokalrådets formand Pia Degn i sin beretning til de godt 30 deltagere i generalforsamlingen.

- Siden 2008 er der sket et fald i antallet af arbejdspladser på ni procent. Især er det inden for industri, offentlig administration og bygge anlæg, hvor nedgangen er større i Frederikshavn end gennemsnittet i regionen, sagde hun og tilføjede, at der også er lyspunkter:

- Enkelte brancher har dog også oplevet fremgang. Det gælder f.eks. ejendomsservice, hvor beskæftigelsen er steget med fire procent, mens den er faldet i regionen.

Lokalrådet har besøgt Skagen, fortalte Pia Degn, hvor borgmester i Frederikshavn Kommune Birgit Hansen, havnedirektør Willy Hansen og turistdirektør Rene Zeeberg fortalte om planer for havneudvidelse, turisme, uddannelse og tiltag inden for metalindustrien. Desuden har Frederikshavn byråd vedtaget en strategiplan, der satser på at fastholde og tiltrække arbejdspladser.

- Det er gode initiativer, der giver grund til optimistisme for vækst og arbejdspladser, sagde Pia Degn og pegede på potentialet i turismen:

- Læsø og Frederikshavn kommuner har smuk natur i overflod. Det skal vi også i fremtiden sætte fokus på.

Leder efter nye lokaler
HK Nordjylland har solgt sit hus i Fredensgade i Frederikshavn og søger derfor efter nye lokaler. En efterlysning i den lokale presse af egnede lokaler har bragt flere spændende projekter på banen og de skal nu undersøges nærmere.

- Men det er helt sikkert, at HK bliver i Frederikshavn. Medlemmerne skal bare finde til en anden adresse, slog formanden for HK-lokalrådet fast.

Til lokalrådet var der genvalg til Randi Offersoy, Jonas Christiansen, Lilly Pedersen, Gitte Nykvist og Anne Marie Schøn, mens Lisbeth Dørum Jensen ikke ønskede genvalg. Formanden Pia Degn blev i 2015 valgt for to år.

Generalforsamlingen valgte Gitte Nykvist som lokalområdets medlem af bestyrelsen hos HK Stat Nordjylland.