Transvestit på besøg hos lægesekretærer

11. februar 2016  |  MidtVest  |

Alle kender mindst tre transvestitter. Ved du, hvem ”dine” er? Det spørgsmål fik 40 lægesekretærer, da de var samlet til generalforsamling i HK-klubben i Viborg.

Det var 55-årige Bianca Andreasen, der er næstformand for Transvestitforeningen i Danmark, TiD, der holdt foredrag for Lægesekretærklubben Regionshospitalet Viborg-Skive, da klubben onsdag 3. februar 2016 holdt generalforsamling i HK MidtVests lokaler i Viborg.

Trans på godt og ondt

Bianca i gang med at holde foredrag for lægesekretærer.

Bianca Andreasen fortalte om et liv som transvestit - på godt og ondt.

Bianca arbejder til daglig i en multinational koncern og kunne fortælle om et liv som transperson på godt og ondt.

Foredraget handlede blandt andet om, hvordan man får et hektisk erhvervsliv og transvestisme til at hænge sammen, hvad en transperson er, hvilke glæder og trængsler der er ved at leve som transperson, og hvilke omkostninger det har og har haft.

- Ingen ved rigtig, hvor almindelig transvestismen er, men den er meget mere almindelig, end du tror. Nogle hævder, at en til seks procent af befolkningen - afhængigt af, hvordan man definerer udtrykket - er transvestit. Og sandsynligheden for, at du kender mindst tre, er meget stor. Hvor mange af jer piger har for eksempel nederdel eller kjole på i dag. Ikke ret mange, så nu føler jeg mig meget mere tryg, indledte Bianca humoristisk foredraget.

Aktiv klub

Lene Buhl.

Lene Buhl (stående) er fællestillidsrepræsentant og formand for Lægesekretærklubben Regionshospitalet Viborg-Skive.

Foredraget med Bianca, som fandt sted lige før biografpremieren på filmen ”The Danish Girl”, er blot ét eksempel på, hvordan bestyrelsen for Lægesekretærklubben Regionshospitalet Viborg-Skive arbejder med at arrangere relevante og vedkommende arrangementer for de i alt 204 medlemmer.

- Vi er seks tillidsrepræsentanter og fire medarbejdere i klubbestyrelsen, og vi mødes fire gange om året, hvor vi laver et årshjul og drøfter, hvad der kan være af muligheder for tiltag. Vi har selvfølgelig selv idéer til arrangementer, men vi får også mange mails og personlige henvendelser fra medlemmer, der kommer med input eller ønsker til, at der bliver sat spot på et bestemt emne, fortæller Lene Buhl, der er fællestillidsrepræsentant og formand for klubben.

- Én gang om året vælger vi ikke at have klubmøde men mødes bare som private personer for at spise sammen. I det hele taget har vi det rigtigt hyggeligt, og ved arrangementer har vi efterhånden fundet en god fordeling af, hvem der tager sig af hvilke opgaver, så det går egentlig ret nemt, beretter hun.

Foruden generalforsamlingen har HK-klubben som regel en forårs- eller sommerudflugt, hvor det sociale er kombineret med noget fagligt. Klubben har eksempelvis været på besøg på Hammel Neurocenter og Hospice Limfjord i Skive.

Der er også et efterårsarrangement, hvor der bliver inviteret en oplægsholder. HK-Klubben har blandt andet for nogle år siden haft besøg af hospitalsklovnene.

Det årlige julebanko er populært og trækker mange medlemmer til. Også aktive pensionister.

Der bliver også arrangeret fyraftensmøder.

Sammenhold gør stærk

Kirsten Bjørnager

Kirsten Bjørnager synes,  det er rart at mødes på tværs af afdelingerne på sygehuset.

Ét af klubbens medlemmer er 49-årige Kirsten Bjørnager, der er lægesekretær i Akutafdelingen i Viborg.

- Jeg har været medlem af klubben i 15-16 år, og for mig betyder den samvær. Det er rart at mødes på tværs af afdelingerne på sygehuset. Vi kan snakke om de udfordringer, der er i hverdagen. Og så gør sammenhold stærk. Jo flere lægesektærer vi er med i klubben, jo stærkere sidder vi ved bordet, når der skal forhandles, siger hun.

Gode faglige input

Camilla Poulsen.

Camilla Poulsen mener, at arrangementerne ofte afføder gode diskussioner med de kolleger, der deltager.

48-årige Camilla Poulsen, som også arbejder i Akutafdelingen, har været med i HK-klubben i seks år.

- Jeg får nogle gode faglige input ved arrangementerne, og de afføder ofte nogle gode tanker og diskussioner med de kolleger, som også deltager. Og så er det hyggeligt at være sammen med andre inden for dit fag. Du kan blive inspireret, når du hører, hvordan de griber en opgave an på en anden afdeling, og tænke: Hvorfor har vi ikke tænkt på det, forklarer hun.

Ny bestyrelse

Ved generalforsamlingen i Lægesekretærklubben Regionshospitalet Viborg-Skive blev der valgt en ny bestyrelse.

Bestyrelsen består af Lene Buhl, FTR, Mette Skjødt, FTR-suppleant, Anne Sørensen, TR, Sanne Lykke Buus, TR, Lone Stær, TR, Gitte Hougaard Christiansen, TR, Mona Østergaard, Lotte Jensen, Lis Vinkler og Anja Bengtsson, AMR.

Sammen er du stærkere HK-medlemmer

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK