Fordele ved tillidsnetværk på tværs

15. februar 2016  |  Midt

Der er mange fordele ved et tillidsnetværk på tværs af en stor organisation. Det kan fællestillidsmand Jens Pedersen fra FTZ skrive under på. Han har i en periode arbejdet på at etablere et netværk af tillidsmænd og kontaktpersoner på tværs af alle 52 afdelinger af FTZ.

- Vi har vores egen HK-overenskomst i FTZ og derfor nogle muligheder for at præge tingene, men jeg savnede input fra kollegerne rundt i landet. Jeg foreslog derfor ledelsen, at jeg tog nogle ture rundt til afdelinger i hele landet for at se, om vi kunne få en tillidsmand i hver af de regioner, vi arbejder med i FTZ. Direktøren sagde ja til ideen, hvorfor jeg besøgte alle afdelinger i Jylland og på Sjælland, fortæller Jens Pedersen, der selv har afdelingen i Odense som daglig base og samtidig er næstformand i HK Handel Midt.

”...fået sat et stærkt hold”

Jens Pedersen, tillidsrepræsentantt i FTZ Odense, er rundt på lageret

Jens Pedersen, tillidsrepræsentant i FTZ Odense.

Da Jens Pedersen havde fået de to første kolleger på holdkortet som nye tillidsmænd, blev det nemmere at få de næste medspillere på plads:
   - Jeg synes, vi har fået sat et stærkt hold af tillidsrepræsentanter, der gerne vil tillidsarbejdet, og vi har samtidig fået kontaktpersoner i langt de fleste FTZ-afdelinger, hvilket giver en stor fordel i forhold til det lokale. Alle HK’erne i FTZ sidder ved skærme det meste af dagen, hvorfor det er nemt at sende informationer til dem. Nu bliver det også nemmere at få informationer den anden vej, fordi kollegerne har kontaktpersoner og tillidsfolk lidt tættere på, vurderer Jens Pedersen.
   - Når der starter nye ekspedienter i en afdeling, er der en lokal kontakt, der kan tage fat i dem, byde velkommen og fortælle om mulighederne i vores HK-overenskomst.

Større, lokalt og tættere på

Jens Pedersen blandt kollegerne.

Den fynske fællestillidsrepræsentant for FTZ glæder sig over, at det nye netværk allerede har vist sit værd:
   - Vi er først lige kommet i gang, men har allerede fået de første lokale input til næste forhandling af vores overenskomst. Det var lige præcis det, jeg manglede tidligere. Nu har vi fået et netværk, der er større, mere lokalt og tættere på. Det skaber en mere lokal bevidsthed om, at vi alle har noget at byde ind med, når det gælder ideer til overenskomsten, fortæller Jens Pedersen, der oplever en god synergi mellem de nye tillidsfolk. De er nu i gang med tillidsmandsuddannelsen hos HK, hvor de bliver klædt 100% på til deres nye rolle – og til et tæt samarbejde mellem tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og kontaktpersoner i FTZ. Den første mellemregning fra Jens Pedersen er klar: Regnestykket med det nye tillidsnetværk i hele FTZ er allerede gået op.

Tillidsrepræsentant

Gode kolleger gør