Kollegaerne fik et venligt puf

15. februar 2016  |  Østjylland  |

53 ansatte på HK overenskomst hos Arla i Viby vidste ikke, at efteruddannelse var en mulighed for dem. Nu vil de alle gerne af sted.

Kollegaer fik et puf mod uddannelse

På markedspladsen blev der uddelt gode råd om efteruddannelse

De havde egentlig fri fra arbejde. Alligevel valgte 53 ansatte på HK overenskomsten hos Arla i Viby at blive lidt længere. Deres tillidsrepræsentanter havde nemlig indbudt til lidt godt til ganen og mulighed for nye vitaminer til hovedet.

”Velkommen. Der er varslet nedskæringer i vores organisation, så lige nu er det endnu vigtigere end nogen sinde, at I tænker på efter- og videreuddannelse”, lød det fra TR Mette Bach Christensen.

Arlas HR-afdeling indledte dagen med at fremhæve vigtigheden af at de ansatte efter- og videreuddanner sig. Aarhus Business College, Erhvervsakademi Aarhus og HK, kunne derefter give de fremmødte mere viden om overenskomstens muligheder: 10 dages uddannelse om året, kompetencefonden betaler kursusudgifter, arbejdsgiveren betaler løn, du kan også læse i din fritid, du kan komme på alle de kurser, som er godkendt af kompetencefonden og får du ikke brugt alle dine uddannelsesdage et år, så opsparer du automatisk - dog maksimalt seks uger.

Og med den viden i bagagen, var det bare om at slå sig løs på markedspladsen og få inspiration til et kursus.

- Det er da rigtig godt det her. Vi får jo nærmest det hele serveret og det vil jeg da helt sikkert benytte mig af, lød det fra Anne Karmark, der er assistent product manager.

Uddannelsesinstitutionerne havde stillet boder op på markedspladsen, hvor de ansatte HK’ere kunne få en snak med en studievejler eller underviser og blive inspireret til uddannelse.

-Lige nu er der varslet nedskæringer i vores organisation og derfor er det da rigtig vigtigt, at vi selv sørger for at være up to date og så attraktive som muligt. Ikke bare i vores nuværende job, men også, hvis vi er så uheldige, at vi skal finde nyt arbejde, lød det fra Brith Sandgaard, der arbejder som product manager.

Alle var uvidende

Kollegaer fik et puf mod uddannelse

Tillidsrepræsentant Mette Bach Christensen får inspiration til efteruddannelse

Tillidsrepræsentant Mette Bach Christensen havde sammen med HK-klubben, HK og Arlas HR afdeling, arrangeret dagen.

- Det kom sig egentlig af, at jeg ikke selv vidste ret meget om mulighederne for efter- og videreuddannelse. Og det gik ret hurtigt op for mig, at jeg bestemt ikke var alene. Der var stor uvidenhed hos både mine kollegaer og lederne. Så det måtte vi jo gøre noget ved, siger hun.

Nogle af de fremmødte havde allerede ønsker om konkrete uddannelser. Mange vidste bare, at de godt kunne tænke sig ”noget”.

- For mig er det ikke vigtigt, om de alle kommer af sted lige nu. Det vigtige er, at de alle tænker i efter- og videreuddannelse og at de kender til mulighederne. Og så bliver de fremmødte jo gode ambassadører for de kollegaer, der ikke havde mulighed for at være med i dag, siger Mette Bach Christensen, der selv var rundt på markedspladsen for at finde inspiration til et kursus.

Også Catrine Bjerrehus, der arbejder som assistent product manager, og lige er blevet færdig med sin uddannelse, var mødt op.

- Det er altid aktuelt med uddannelse, så når muligheden er der, så er det da bare med at gribe den, lød det fra hende.

Privat Efteruddannelse Kompetencer

i HK Østjylland

Se hvad der sker

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK