Rigsrevisionen: Digitaliseringsstyrelsen overvurderer besparelse

15. februar 2016  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Obligatorisk overgang fra fysiske breve til digital post, når offentlige myndigheder kommunikerer med borgere og virksomheder, giver ifølge Digitaliseringsstyrelsen en årlig besparelse på en milliard kroner. Men det sætter Rigsrevisionen nu spørgsmålstegn ved.

De fysiske breve er i stor stil blevet skiftet ud med digital post i e-boksen, når det offentlige kommunikerer med borgere og virksomheder. Det skulle gøre det nemmere for alle parter, og så skulle det give en årlig besparelse på rundt regnet en milliard kroner. I hvert fald ifølge Digitaliseringsstyrelsen.

Men besparelsen har vist sig at være lige lovlig ambitiøs, lyder det nu fra Rigsrevisionen, som har gennemgået Digitaliseringsstyrelsens beregninger for de økonomiske gevinster ved at indføre obligatorisk digital post. Besparelser på porto og materialer som papir, kuverter og printerblæk løber op i 450 millioner kroner om året, når man regner med, at 80 procent af al post bliver sendt elektronisk, som var målet for 2015. Denne besparelse er Rigsrevisionen enig i. Men det er kun omkring 40 procent af Digitaliseringsstyrelsens forventning om at spare en milliard kroner om året.

HK Stats næstformand: Ren regnearkskonstruktion

De sidste 60 procent af besparelsen ved at indføre digital post skulle i følge Digitaliseringsstyrelsen ske gennem reducerede løn- og driftsudgifter. Og det er her, Rigsrevisionen mener, at beregningerne fejler.

Vurderingen er, at hver medarbejder i gennemsnit sender 5 breve om dagen, hvilket vil give en tidsmæssig besparelse på 2 minutter per brev. Altså 10 minutter i alt. Hver gang ét brev bliver omlagt til digital post, skal de 2 minutters tidsbesparelse kunne omsættes til en økonomisk besparelse på 15 kroner, som enten kan bruges på andre opgaver eller til at reducere budgettet.

I sin beretning skriver Rigsrevisionen: ’For at skabe effektivisering og dermed frigøre lønudgiften for én fuldtidsmedarbejder skal myndigheden altså omfordele opgaver mellem de resterende 32 medarbejdere for at kunne løse den samme opgave med én medarbejder færre. Hvis medarbejderne sender færre breve (end 5, red.) pr. dag, vil det kræve flere end 33 medarbejdere at frigøre én fuldtidsstilling – og vice versa’.

Denne omfordeling er næppe realistisk, mener HK Stats næstformand Peter Raben.

- Det er ret få steder, at så mange medarbejdere udfører de samme opgaver, og gevinsten kan indfries. Det er derfor en ren regnearkskonstruktion, der ikke har hold i virkeligheden, siger han.

Digital vejledning til borgerne koster også

Rigsrevisionen kritiserer, at Digitaliseringsstyrelsen ikke har indregnet omkostningerne til hjælp og vejledning af borgerne i brug af digital post og heller ikke omkostningerne til behandling af ansøgninger om fritagelse for digital post. Det er et problem, medgiver Peter Raben.

- Som Rigsrevisionen påpeger, bør omkostningerne til hjælp og vejledning af borgere i brugen af digital post også indgå i beregningerne af, hvad man kan spare ved at indføre digital post. En undersøgelse offentliggjort i Avisen.dk viser, at hver 4. borger har problemer med digital post, der ikke har gjort kommunikationen med det offentlige nemmere. Hvis disse borgere ikke skal lades i stikken, skal der også være personale til at hjælpe både dem og de borgere, der er blevet fritaget for digital post.

Læs på avisen.dk: Vi bøvler stadig med digital post

Se Rigsrevisionens beretning om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post

Digitalisering