Her må man gerne sige ”shhhyy”

15. februar 2016  |  Sydjylland  |

Dialog, åbenhed og god planlægning har banet vejen for den positive stemning, der præger Semco Maritimes nye storrumskontorer.

Semco Maritime - storrumskontor

Da medarbejderne i Semco Maritime 3 dage før jul rykkede ind i deres splinternye hovedkvarter på Esbjerg Havn, var det ikke bare til en havudsigt i særklasse. Det var også til en ny hverdag med arbejdspladser i storrumskontorer.

- Jeg har skullet vænne mig til, at folk oftere går forbi mit bord, og at der er nye lyde omkring mig. Men jeg er meget glad for mit nye kontor, fortæller Marianne Høhrmann, der er cost controller og HK’er.

Den positive indstilling til det åbne kontormiljø deler hun med langt de fleste af sine flere hundrede kolleger. Der har været god stemning fra dag 1. Og det skyldes muligvis, at virksomheden har gjort meget for at inddrage medarbejderne i processen, der har ledt op til flytningen til det nye domicil.

Styrker fællesskabet

Semco Maritime - storrumskontor

Marianne Høhrmann er ved at vænne sig til de nye lyde.

Susanne Ladegaard, der er logistikkoordinator og HK-tillidsmand på arbejdspladsen, har siddet med i den såkaldte domicilgruppe. Her har ledere og medarbejdere forud for flytningen vendt alt omkring den nye arbejdsplads, herunder fordele og ulemper ved storrumskontorer. Medarbejdernes bekymringer er blevet taget alvorligt, og der er udtænkt løsninger.

- Der er en rød tråd i den måde, vi har indrettet os på. Materialevalget er sket med henblik på at mindske støj, og skrivebordene er opsat i små klynger med reoler omkring. På hver etage er der et stillerum, hvor man kan gå hen, når man skal fordybe sig eller bare har brug for en pause. På den måde får vi fordelene ved at sidde i store rum, mens vi ikke mærker mange gener, siger hun.

Og hvad er så fordelene ved at dele kontor med op mod 100 andre mennesker? Marianne Høhrmann er ikke i tvivl.

- Jeg har fået en bedre forbindelse til mine kolleger, og vi samarbejder mere. Forskellen er, at man ikke længere aktivt behøver at opsøge dem, for de er rundt omkring én. Overhører man to, der står ved kopimaskinen og snakker om, at de har fået en ny ordre, så kan man glæde sig over det. Det styrker fællesskabsfølelsen, siger hun.

En tilvænningssag

Semco Maritime - storrumskontor

Medarbejderne flyttede ind i Semco Maritimes nye domicil lige før jul 2015.

Naturligvis kræver det en vis grad af hensynsfuldhed, når alle skal trives i et storrumskontor. Det er også vigtigt, at man tør sige det til hinanden, hvis man føler sig forstyrret.

- Åbenhed og ærlighed er vigtigt. Man må gerne sige shhhyy, hvis nogen har glemt at tænke på, at der er andre omkring dem. Heldigvis har vi et godt forhold til hinanden som kolleger, så der har egentlig ikke været problemer. De mere højrøstede er blevet opmærksomme på fx at vende i en bestemt retning, når de taler i telefon, så lyden bliver dæmpet lidt, fortæller Susanne Ladegaard.

Enkelte mennesker er så lydfølsomt skruet sammen, at en plads i et åbent kontormiljø kan være sværere for dem end for gennemsnittet. I sådanne tilfælde går ledelsen ind og forsøger at finde en ny arbejdsplads med mere ro.

Men først bliver de bedt om at give det nye storrumskontor en chance. Og det gælder faktisk for alle medarbejderne.

- Cheferne har bedt alle om at give det nye kontormiljø 3 måneder, før de brokker sig. Og det er en god idé, er jeg sikker på. Langt hen ad vejen er der tale om en tilvænningssag, siger Susanne Ladegaard.

9 gode råd om at arbejde i et åbent kontormiljø

1. Slå al lyd fra din private mobiltelefon. Selv vibrationssignalet kan forstyrre dine kolleger.
2. Husk at omstille din telefon, når du er væk fra kontoret, eller aftal med en kollega, at vedkommende tager telefonen for dig.
3. Sæt din telefon til at ringe lavt.
4. Overvej hvor højt du taler både i telefonen og med dine kolleger. Gå hen til din kollega i stedet for at tale henover større arealer.
5. Et åbent kontormiljø gør det lettere at sparre med kolleger, men husk at tænke på folk omkring jer. Ryk de små, uformelle møder til et sted, hvor I ikke forstyrrer andre.
6. Slå lyden fra din computer, så der fx ikke kommer en lyd, når du får en e-mail.
7. Spis ikke ved skrivebordet, da madens lugt vil påvirke indeklimaet.
8. Hold dit skrivebord ryddeligt.
9. Tænk over dit valg af fodtøj, hvis du arbejder i et kontor uden gulvtæppe. Hæle kan larme.

Fra Semco Maritimes guide til det nye domicil, som er udleveret til alle medarbejdere

Er du og dine kollegaer også gode til at sætte ord på tingene, eller kan arbejdsmiljøet ind imellem skabe frustration? HK Sydjylland sætter fokus på arbejdsmiljøet den 28. april, hvor du som medlem er inviteret med til gratis foredrag med den inspirerende Gunnar Ørskov. "Hellere dø af grin end af stress," er hans budskab.

Du kan tilmelde dig arrangementet lige her.

Arbejdsmiljø Kolleger HK-medlemmer

Har du fortalt os, hvor du arbejder?

Virksomhedsskift

28. april: Hellere dø af grin end af stress

Læs mere og tilmeld dig

28. april: Hellere dø af grin end af stress

Læs mere og tilmeld dig

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK