Fleksjobber, kæmp for din ret

16. februar 2016  |  Østjylland  |

HK Østjylland oplever et stigende antal henvendelser fra fleksjobber, der oplever fejl i deres udbetalinger fra kommunerne. ’Kæmp for din ret’, lyder rådet fra HK

Hvor mange penge har man krav på at få udbetalt fra kommunen i fleksløntilskud? Det spørgsmål er ikke så lige til at svare på. Og HK Østjylland oplever i stigende grad henvendelser fra medlemmer, der mener, at udbetalingen er forkert.

- Det er kommunerne, der har ansvaret for at udbetale fleksløntilskud. Og det er også kommunen, der gennemfører beregningerne, på baggrund af de oplysninger borgerne har givet. Men i rigtig mange tilfælde, opstår der tvivl om kommunens beregning, fortæller Mette Aarestrup Friis, der arbejder som arbejdsmiljøvejleder hos HK Østjylland.

Som fortalt i artiklen om Helle Elbæk Karlson, kan det være rigtig mange penge, der er på spil, hvis beregningerne er lavet på et forkert grundlag.

- Den er en lidt kompliceret størrelse, men den gennemgående fejl er, at kommunen beregner ud fra en forkert løn eller pension, fortæller Mette Aarestrup Friis.

Det skal du gøre

Fleksjobber, kæmp for din ret

Mette Aarestrup Friis, arbejdsmiljøvejleder hos HK Østjylland

HK Østjylland har oplevet flere henvendelser fra medlemmer, der igen og igen har henvendt sig til deres kommune, med mistanke om, at der er fejl i beregningen.

- Vi opfordrer vores medlemmer til at blive ved med at kæmpe for deres ret, selv om sagsbehandleren oplyser, at beregningen er korrekt. Vi har nemlig set flere tilfælde, hvor det senere viser sig, at medlemmet har fået for lidt udbetalt, siger Mette Aarestrup Friis.

Hun forklarer, at man som fleksjobber er temmelig meget på herrens mark, hvad angår kontrol af udbetalingerne. Det fremgår nemlig ikke af ”lønsedlen” fra kommunen, hvad det er for en timeløn, beregningen er lavet ud fra. Har man mistanke om, at der er fejl, er det derfor vigtigt at blive ved med at spørge kommunen, hvad det er for en timeløn de bruger. Kommunerne indhenter nemlig timelønnen fra det, der hedder E-indkomst. Det er her, de kan se, hvad arbejdsgiveren betaler. Men ofte er det uden pension og så får man udbetalt for lidt i fleksløntilskud.

HK Østjylland har desuden set fejl i udbetalingerne på grund af måden, arbejdsgiveren indberetter antallet af arbejdede timer i fleksjobbet eller i forbindelse med beregning af feriepenge.

- Der er rigtig mange faldgruber her og når man ikke kan se på lønsedlen, hvordan kommunen er nået frem til beløbets størrelse, ja så er der ikke andet at gøre, end at blive ved med at kræve dokumentation. Du skal ganske enkelt ikke give op, siger Mette Aarestrup Friis.

På www.fleks.nu findes en beregner, hvor du kan kontrollere, om din udbetaling er korrekt.

- Som medlem af HK er man også altid velkommen til at kontakte os, hvis man har brug for hjælp. HK har ingen sanktionsmuligheder over for kommunerne, men vi kan yde rådgivning, støtte og opbakning, siger Mette Aarestrup Friis.

Fleksjob

FLERE LOKALE
NYHEDER fra østjylland

LÆS DEM HER

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK