Nyt job i staten? Sådan tackler du kontrakten

17. februar 2016  |  HK Stat

Får du nyt job i staten, bør du tjekke, om ansættelsesområdet er bredt, og eventuelt gøre opmærksom på særlige forhold, der skal med i ansættelseskontrakten. Ellers risikerer du at kunne forflyttes uden dit individuelle opsigelsesvarsel.

Nye ansættelseskontrakter i staten kan indeholde formuleringen 'Ansættelsesområdet er ministeriet med de til enhver tid tilhørende institutioner uanset geografisk placering’. Er det tilfældet for dig, skal du være opmærksom på, hvilken betydning det brede ansættelsesområde kan få for dig.

Hvis du uden forbehold skriver under på, at dit ansættelsesområde fx er ’Skatteministeriet med tilhørende institutioner’, kan det betyde, at din arbejdsgiver senere vil kunne flytte dig uden at skulle varsle med dit individuelle opsigelsesvarsel.

Derfor er det vigtigt, at du – i forbindelse med ansættelsessamtalen og meget gerne skriftligt – gør opmærksom på forhold, som du ønsker skal indgå i kontrakten.

Hvis du har særlige forudsætninger for at søge jobbet i forhold til arbejdsstedets beliggenhed, transporttid, med videre, skal du også gøre opmærksom på, at disse forudsætninger har betydning for, om du siger ja til jobbet eller ej.

Det kan fx være, hvis
  • du har en syg ægtefælle
  • du er enlig forælder og derfor meget afhængig af dit sociale netværk
  • du har en ægtefælle med skæve arbejdstider
  • du har et handicap eller helbredsmæssige begrænsninger
  • du har børn på særlige institutioner i dit nærområde
  • du har generelle problemer med aflevering, afhentning eller pasning af børn, og det derfor er vigtigt for dig at have kort til arbejde
Det er vigtigt, at du tydeligt gør opmærksom på dine personlige forudsætninger for at sige ja til jobbet, så det er klart og beviseligt, at du har tilkendegivet dem – hvis der senere bliver uenighed om varsel i forbindelse med en eventuel ufrivillig forflyttelse.

Hvorvidt en ændring er væsentlig og derfor skal varsles med dit individuelle opsigelsesvarsel vil altid være en konkret og individuel vurdering. Hvis der opstår en situation, hvor du er i tvivl om hvordan du skal gøre, kan du kontakte din tillidsrepræsentant eller din lokale HK-afdeling.

Baggrund for ny formulering i statens ansættelsesbreve

Den 5. februar udsendte Moderniseringsstyrelsen et cirkulære om ansættelsesbreve for overenskomstansatte i staten, hvor følgende fremgik:

'Ansættelsesområdet er ministeriet med de til enhver tid tilhørende institutioner uanset geografisk placering. Der er forflyttelsespligt inden for hele ansættelsesområdet.' Dermed havde alle nye overenskomstansatte forflyttelsespligt til hele det ministerium, de blev ansat under. Dermed kunne staten frit flytte dem rundt. Ville man ikke med, måtte man selv sige op, hvilket ville medføre karantæne i a-kassen og mistede rettigheder til blandt andet fratrædelsesgodtgørelse.

HK: Staten i frontalangreb på statsansatte

Efter heftig kritik af forflyttelsespligten fra HK Stat og andre faglige organisationer valgte Moderniseringsstyrelsen 11. februar at trække cirkulæret tilbage.

Udskældt cirkulære er trukket tilbage

Nyansat i staten? Tjek din kontrakt for flyttepligt

Ansættelse Udflytning