Ring til HK's fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, medlemskab samt samtaler i Job og vejledning

Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag Lukket

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Ring til HK's a-kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed

Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00
Fredag Lukket

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Stadig svært at få psykiske arbejdsskader anerkendt

17. februar 2016  |  Nordjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hver fjerde arbejdsskadesag hos HK Nordjylland drejer sig om psykisk lidelse - men de bliver ikke anerkendt.

6.243.315 kroner hentede HK Nordjylland sidste år hjem i form af erstatninger til arbejdsskadede medlemmer.

Erstatningerne dækker imidlertid hovedsagelig fysiske skader som eksempelvis skader i bevægeapparatet og direkte arbejdsulykker. Hver fjerde arbejdsskadesag, som medlemmer kommer til fagforeningen med, drejer sig derimod om en psykisk lidelse som fx stress, og den slags sager er næsten på forhånd dømt til afvisning i arbejdsskadesystemet.

- Det er meget svært, for ikke at sige næsten umuligt, at få psykiske lidelser anerkendt som arbejdsskader, siger Anders Jensen, som er den ene af to medarbejdere i HK Nordjyllands sociale team, der bl.a. behandler arbejdsskadesager.

- Arbejdsskadestyrelsen afviser langt de fleste sager med henvisning til, at der er usikkerhed om årsagen til lidelsen, siger han.

Stress ikke anerkendt
Stress er ikke med på listen over erhvervssygdomme, hvilket gør det svært at få lidelsen anerkendt som arbejdsbetinget.

- For at få anerkendt en psykisk lidelse skal man faktisk have posttraumatisk stress, og det er ikke rimeligt, siger Ivan Ziegler, formand for HK Nordjylland.

- Vi kan registrere, at det psykiske arbejdsmiljø på mange arbejdspladser har det skidt. Kravene er høje og medarbejderne skal hele tiden være omstillingsparate. Derfor kommer mange medlemmer til os med symptomer på stress, og de er fuldt så uarbejdsdygtige, som hvis det havde været en fysisk lidelse.

- Det er ikke rimeligt, at der er så stor forskel på at få anerkendt fysiske og psykiske lidelser som arbejdsbetingede, siger Ivan Ziegler, der appellerer til politikerne om at tage problemet op.

Problemer med login?

Log ind med NemID